Show simple item record

dc.contributor.advisorZapata Vásquez, Eliseo Edgardo
dc.contributor.authorTello Guerra, Wendor
dc.date.accessioned2023-10-31T17:47:16Z
dc.date.available2023-10-31T17:47:16Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.other374.26 T35 2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/9455
dc.description.abstractThe objective of this study was to evaluate the effect of virtual classrooms on the development of descriptive statistics competence in students of the initial education program of the National University of the Peruvian Amazon, Iquitos 2019. The type of research was evaluative with a study design. field, contemporary cross-sectional, univariate, and quasi-experimental with input-output testing. The study population was made up of 106 students, and with a deterministic sample of 35 subjects chosen through the intentional selection technique, to whom the entrance and exit exams were applied, of course taking into account the inclusion criteria. The results show that the development of the descriptive statistics competence before and after the application of the virtual classrooms, it can be seen that before the application, 85.71% (n=30) present a deficient level of achievement and 14.29% (n=5) regular achievement level, not finding students with good and excellent achievement levels respectively. While after the application of the virtual classrooms, 42.86% (n=15) reached a poor level of achievement, 45.71% (n=16) a regular level of achievement and 11.43% (n=3) good level of achievement, not finding students with excellent level of achievement. It is qualitatively observed that there was an improvement in the development of the descriptive statistics competence as an effect of the application of the virtual classrooms, since the P-value was 0.000 < α = 0.05, accepting the alternative hypothesis.en_US
dc.description.abstractEl objetivo de este estudio era evaluar el efecto de las aulas virtuales en el desarrollo de la competencia de estadística descriptiva en estudiantes del programa de educación inicial de la Universidad Nacional de la Amazonia Peruana, Iquitos 2019, El tipo de investigación fue evaluativo con diseño de campo, contemporáneo transeccional, univariable y cuasi-experimental con prueba de entrada y salida. La población de estudio lo conformaron 106 estudiantes, y con una muestra determinística de 35 sujetos elegidos mediante la técnica de selección intencionada, a quienes se les aplicó los exámenes de entrada y salida, por supuesto teniendo en cuenta los criterios de inclusión. Los resultados evidencian que el desarrollo de la competencia de estadística descriptiva antes y después de la aplicación de las aulas virtuales, en él se aprecia, que antes de la aplicación, el 85,71% (n=30) presentan nivel de logro deficiente y 14,29% (n=5) nivel de logro regular, no encontrándose estudiantes los niveles de logro bueno y excelente respectivamente. Mientras que después de la aplicación de las aulas virtuales, el 42,86% (n=15) alcanzó nivel de logro deficiente, el 45,71% (n=16) nivel de logro regular y 11,43% (n=3) nivel de logro bueno, no encontrándose estudiantes con nivel de logro excelente. Se observa cualitativamente que hubo mejora en el desarrollo de la competencia de estadística descriptiva como efecto de la aplicación de las aulas virtuales, ya que el P-valor fue 0,000 < α = 0,05, aceptándose la hipótesis alterna.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectAprendizaje en líneaes_PE
dc.subjectEstadísticaes_PE
dc.subjectEstudiante universitarioes_PE
dc.titleAulas virtuales para desarrollar las competencias de estadística descriptiva en estudiantes de educación inicial de la Universidad Nacional de la Amazonía Peruana, Iquitos 2019es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineEducación Secundaria con Especialidad en Matemática e Informáticaes_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidadeses_PE
thesis.degree.nameLicenciado(a) en Educación Secundaria con Especialidad en Matemática e Informáticaes_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni41964486
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-2966-4703
renati.advisor.dni32815903
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline121836es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorPerez Vasquez, Oscar Agapito
renati.jurorPongo Mendo, Enrique Gabriel
renati.jurorRamirez Flores, Julia Rosa
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess