Violencia familiar y rendimiento académico en los estudiantes de cuarto grado del nivel secundaria de las instituciones educativas zona urbana del distrito de San Juan Bautista 2022
Abstract
The present study determined the relationship between family violence and academic performance in students of the fourth grade of secondary level of educational institutions in the urban area of the district of San Juan Bautista - 2022. The study was of a non-experimental type of relational level, the population was 974 fourth grade students of the secondary level of the educational institutions in the urban area of the district of San Juan Bautista and the sample was represented by 146 students, the stratified random sampling with proportional allocation was applied in order to have the representativeness of the educational institutions. The information was collected with the survey technique and the instruments: questionnaire and a written test. Results: 97.95% of the students present medium-high family violence. Likewise, 84.25% of the students present an academic performance in the failing category, on the other hand, there is a very low negative correlation between family violence and academic performance. In other words, the influence of family violence on the academic performance of fourth-grade students at the secondary level in educational institutions in the urban area of the San Juan Bautista district is not statistically significant. El presente estudio determinó la relación entre la violencia familiar y rendimiento académico en los estudiantes del cuarto grado de nivel secundaria de las instituciones educativas zona urbana del distrito de San Juan Bautista – 2022. El estudio fue de tipo no experimental de nivel relacional, la población fue de 974 estudiantes de cuarto grado de nivel secundaria de las instituciones educativas zona urbana del distrito de San Juan Bautista y la muestra estuvo representada por 146 estudiantes, se aplicó el muestreo aleatorio estratificado con afijación proporcional con el propósito de contar con la representatividad de las instituciones educativas. Se recolectó la información con la técnica de la encuesta y los instrumentos: cuestionario y una prueba escrita. Resultados, el 97,95% de los estudiantes presentan violencia familiar medio alta. Así mismo, el 84,25% de los estudiantes presentan un rendimiento académico en la categoría de desaprobado, por otro lado, existe una correlación negativa muy baja entre la violencia familiar y el rendimiento académico. Es decir, estadísticamente no es significativa la influencia de la violencia familiar al rendimiento académico de los estudiantes de cuarto grado de nivel secundaria en las instituciones educativas zona urbana del distrito de San Juan Bautista.
Collections
- Tesis [322]