Show simple item record

dc.contributor.advisorGuzmán Cornejo, Edgar
dc.contributor.authorCaro Tuesta, Teddy Isaias
dc.date.accessioned2024-06-11T14:47:26Z
dc.date.available2024-06-11T14:47:26Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.other373.133 C26 2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/10185
dc.description.abstractThe present research aims to explain the influence of the use of ICTs on third-grade high school students’ reading comprehension skills in English at San Juan Bautista district public schools in 2022. An explanatory research design was employed, which included contemporary cross-sectional and multivariable field designs. The total population consisted of 1957 students, and a sample of 321 students was selected using stratified probability sampling with proportional allocation. The reference population was 15 English teachers. Data collection was carried out through a reading comprehension test and a valid and reliable questionnaire. The results indicate that the correlation (Rho) between the use of ICTs and the reading comprehension texts was 0.267 (teachers 0.394), which was higher than α = 0.05. For information and literacy, it was 0.244 (teachers 0.794), for communication and collaboration, it was 0.321 (teachers 0.923), for digital content creation, it was 0.093 (teachers 0,708), for digital security, it was 0.349 (teachers 0.282), and for problem solving, it was 0.186 (teachers 0.326). Statistical analysis showed a p-value greater than the significance level of α = 0.05. Therefore, it is concluded that, due to the lack of a significant correlation, there is no influence of the use of ICTs and any variable on the study population’s reading skills in English.en_US
dc.description.abstractLa presente investigación presenta el propósito de explicar la influencia del uso de las TICS en la comprensión de textos escritos en inglés en estudiantes de tercer grado de secundaria en instituciones educativas del distrito de San Juan Bautista 2022. Se utilizó un tipo de investigación explicativo que contiene diseños de campo, transeccional contemporánea y multivariable. El total de la población fue conformada por 1957 estudiantes y se seleccionó una muestra de 321 estudiantes que fueron seleccionados por el muestreo probabilístico estratificado con afijación proporcional y poblaciones referenciales conformada por 15 docentes del área de inglés. La recopilación de datos se llevó a cabo mediante una prueba de comprensión y un cuestionario válido y confiable. Los resultados muestran que el Rho del uso de las TICS y comprensión de textos escritos en inglés fue 0,267(docentes 0,394) fueron mayor a α = 0,05, de la información y alfabetización fue 0,244 (docentes 0,794), de la comunicación y colaboración fue 0,321 (docentes 0,923), de la creación de contenidos digitales fue 0,093 (docentes 0,708), de la seguridad digital fue 0,349 (docentes 0,282) y en la resolución de problemas fue 0,186 (docentes 0,326). El análisis estadístico mostró un p-valor mayor que el grado de significancia de ? = 0,05. Por lo tanto, se concluye que, al no existir correlación significativa, tampoco existe influencia en el uso de las TICS y de ninguna variable en la comprensión de textos escritos en inglés en la población de estudio.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectTecnologías de la informaciónes_PE
dc.subjectTecnologías de la comunicaciónes_PE
dc.subjectEnseñanza de idiomases_PE
dc.subjectComprensión lectoraes_PE
dc.subjectIngléses_PE
dc.subjectEstudiante de secundariaes_PE
dc.subjectEscuelas públicases_PE
dc.titleUso de las tecnologías de la información y la comunicación en la comprensión de textos escritos en inglés en estudiantes de tercer grado de secundaria en instituciones educativas públicas del distrito de San Juan Bautista 2022es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineEducación Secundaria con Especialidad en Inglés y Francéses_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidadeses_PE
thesis.degree.nameLicenciado(a) en Educación Secundaria con especialidad en Inglés y Francéses_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni72176284
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4978-0111
renati.advisor.dni05348118
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline121996es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorSilva Yong, María Esther
renati.jurorSanchez Chia, Priscilla
renati.jurorMinez Tello, Atilio Abulio
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess