Show simple item record

dc.contributor.advisorSevillano Bartra, Zulema
dc.contributor.advisorFlores Nunta, Saul
dc.contributor.authorRamírez Hidalgo, Jennifer Alejandra
dc.date.accessioned2024-06-25T18:40:19Z
dc.date.available2024-06-25T18:40:19Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.other614.4 R21 2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/10220
dc.description.abstractThe study question is the following: What is the effect of the educational intervention on knowledge about COVID-19 and preventive practice about COVID-19, in motorcyclists of the Banco de la Nación Committee, Iquitos 2021? It was carried out with the objective of determining the effect of the educational intervention on knowledge about COVID-19 and preventive practice about COVID-19, in motorcyclists of the Banco de la Nación Iquitos 2021 Committee. The quantitative approach and design was used. It was the quasi-experimental with a single group, 20 motorcyclists made up the sample. The survey, direct observation, educational session and demonstration session were used. The instruments were the questionnaire on COVID -19, which has a validity of 97,2% and a reliability of 95,7%, and the checklist of preventive practices on COVID-19, which has a validity of 97,8% and a reliability of 96.0%, and the educational intervention program. The study determined that knowledge about COVID-19 after the educational intervention reached 90% of good knowledge, and correct preventive practices about COVID-19 after the intervention reached 90%. The Wilcoxon Rank coefficient was applied, obtaining significant results p = 0,000 < α 0,05. It is concluded that the educational intervention is effective in knowledge about COVID-19 and in preventive practices about COVID-19 in motorcyclists of the Banco de la Nación Committee.en_US
dc.description.abstractLa pregunta del estudio es la siguiente: ¿Cuál es el efecto de la intervención educativa en el conocimiento sobre el COVID-19 y la práctica preventiva sobre el COVID-19, en motocarristas del Comité Banco de la Nación, Iquitos 2021? se realizó con el objetivo de determinar el efecto de la intervención educativa en el conocimiento sobre COVID-19 y en la práctica preventiva sobre el COVID-19, en motocarristas del Comité Banco de la Nación Iquitos 2021. Se utilizó el enfoque cuantitativo y el diseño fue el cuasiexperimental con un solo grupo, 20 motocarristas conformaron la muestra. Se utilizó la encuesta, la observación directa, la sesión educativa y la sesión demostrativa. Los instrumentos fueron el cuestionario sobre COVID -19, que tiene una validez de 97,2% y una confiabilidad de 95,7%, y la lista de verificación de prácticas preventivas sobre COVID-19, que tiene una validez de 97,8% y una confiabilidad de 96,0%, y el programa de intervención educativa. El estudio determinó que el conocimiento sobre el COVID-19 después de la intervención educativa alcanzó el 90% conocimiento bueno, y las prácticas preventivas correctas sobre el COVID-19 después de la intervención alcanzaron el 90%. Se aplicó el coeficiente de Rangos de Wilcoxon obteniendo resultados significativos p = 0.000 < α 0.05. Se concluye que la intervención educativa es efectiva en el conocimiento sobre el COVID-19 y en las prácticas preventivas sobre el COVID-19 en motocarristas del Comité del Banco de la Nación.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectPrevención de enfermedadeses_PE
dc.subjectCovid-19es_PE
dc.subjectIntervención educativaes_PE
dc.subjectConocimientos, actitudes y práctica en saludes_PE
dc.subjectChófereses_PE
dc.titleIntervención educativa en el conocimiento y prácticas preventivas sobre Covid - 19 en motocarristas del comité banco de la nación Iquitos 2021es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineEnfermeríaes_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Enfermeríaes_PE
thesis.degree.nameLicenciado(a) en Enfermeríaes_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#3.03.03es_PE
renati.author.dni71247213
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-2691-9678
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4267-0462
renati.advisor.dni05253683
renati.advisor.dni09671010
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline913016es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorFlores Torres, Elba
renati.jurorSalazar Becerril, Nelly
renati.jurorVela de Montalvan, Blanca
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess