Producción de textos narrativos en lengua materna y su relación con la identidad cultural en estudiantes de quinto de secundaria I.E. 64479 Pastor Valencia Peña Bilingüe Intercultural Cushillo Cocha, Provincia Mariscal Ramón Castilla 2023
Abstract
This study was conducted to analyze the connection between the creation of narrative texts in the native language and cultural identity among 5th-grade students at I.E. 64479 PASTOR VALENCIA PEÑA, located in CUSHILLO COCHA, an intercultural bilingual school in the MARISCAL RAMÓN CASTILLA Province during the year 2023. The research perspective adopted is Transactional, with a quasi-experimental design and a descriptive correlational and cross-sectional nature. The population and selected sample consisted of 30 5th-grade students from I.E. 64479 PASTOR VALENCIA PEÑA. A survey and a questionnaire were used as the technique and instrument, respectively, for data collection, both supported by expert validation. Information analysis included descriptive techniques such as frequency, average, and percentage analysis, as well as inferential analysis to assess the proposed hypotheses. The inferential statistical analysis was performed using the Chi-Square test (X2), with a significance level set at α = 0.05% and a confidence level of 95%. As a main conclusion, a significant correlation was found between the examined variables: the production of narrative texts in the native language and cultural identity among 5th-grade students at I.E. 64479 PASTOR VALENCIA PEÑA, an intercultural bilingual school in CUSHILLO COCHA, MARISCAL RAMÓN CASTILLA Province in the year 2023. Este estudio fue realizado con la finalidad de analizar la conexión entre la creación de textos narrativos en la lengua materna y la identidad cultural en estudiantes de 5to. de secundaria de la I.E. 64479 PASTOR VALENCIA PEÑA, ubicada en CUSHILLO COCHA, una escuela bilingüe intercultural en la Provincia MARISCAL RAMÓN CASTILLA durante el año 2023. La perspectiva adoptada en la investigación es de índole Transaccional, con un diseño cuasi experimental y un carácter descriptivo correlacional y transversal. La población y muestra seleccionada consistieron en los 30 estudiantes de 5to. de la I.E. 64479 PASTOR VALENCIA PEÑA. Se utilizaron una encuesta y un cuestionario como técnica e instrumento, respectivamente, para la obtención de datos, ambos respaldados por la validación de expertos. El análisis de la información incluyó técnicas descriptivas como el análisis de frecuencia, promedio y porcentaje, así como un análisis inferencial para evaluar las hipótesis propuestas. Se optó por la aplicación del análisis estadístico inferencial mediante la prueba de Chi Cuadrado (X2), con un nivel de significancia establecido en α = 0.05% y un nivel de confianza del 95%. Como conclusión principal, se encontró una correlación significativa entre las variables examinadas: la producción de textos narrativos en la lengua materna y la identidad cultural en los estudiantes de 5to. de secundaria de la I.E. 64479 PASTOR VALENCIA PEÑA, una escuela bilingüe intercultural en CUSHILLO COCHA, Provincia MARISCAL RAMÓN CASTILLA en el año 2023.
Collections
- Tesis [324]