Show simple item record

dc.contributor.advisorChucos Calixto, Walter Luis
dc.contributor.authorVento Hidalgo, Zoraida
dc.contributor.authorMeléndez Rodríguez, Ana
dc.date.accessioned2024-07-04T17:17:16Z
dc.date.available2024-07-04T17:17:16Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.other372.47 V45 2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/10250
dc.description.abstractThe main question of the research is formulated: What is the effect of intertextuality as a strategy to improve the comprehension of written texts in the sixth-grade students of Primary Education of the Educational Institution 61015 La Inmaculada Punchana 2022? and the main objective to evaluate the effect of the intertextuality program as a strategy to improve the comprehension of written texts in the students of the sixth grade of primary education of the Educational Institution. The design has been field, longitudinal, univariate and quasi-experimental with a control group, the type of evaluative research. The population was 60 students and the sample of 30 to whom, through the survey technique, a performance test was applied before and after the application of the program, the test as a data collection instrument was validated by expert judgment. Conclusion: The comparison of the averages in comprehension of written texts and in the dimensions of literal comprehension, inferential comprehension and critical comprehension in the students of the experimental group carried out with the non-parametric MannWhitney U rank test used in independent samples. , were significant (p_value < 0.05) for the comprehension of written texts of Uc = 7,000, p_value = 0,000, for the literal comprehension of Uc = 7,500, p_value = 0,000, the inferential comprehension of Uc = 15,500, p_value = 0.000 and the critical comprehension of Uc = 18,000 p_value = 0.000, which shows that the intertextuality educational program is effective in the comprehension of written texts and consequently also in its dimensions of literal comprehension, inferential comprehension and critical comprehension.en_US
dc.description.abstractSe formula como principal cuestionamiento de la investigación: ¿Cuál es el efecto de la intertextualidad como estrategia para mejorar la comprensión de textos escritos en los estudiantes de sexto grado de Educación Primaria de la Institución Educativa 61015 La Inmaculada Punchana 2022?, y el objetivo principal evaluar el efecto del programa de la intertextualidad como estrategia para mejorar la comprensión de textos escritos en los estudiantes del sexto grado de educación primaria de la Institución Educativa. La investigación evaluativa se llevó a cabo mediante un diseño de campo, longitudinal, univariante, cuasiexperimental y de grupo de control. Antes y después del despliegue del programa, se administró una prueba de rendimiento a una muestra de 30 de una población de 60 estudiantes mediante una técnica de encuesta; la validez de la prueba como instrumento de recogida de datos fue validada por la opinión de expertos. Conclusión: La comparación de los promedios en comprensión de textos escritos y en las dimensiones de comprensión literal, comprensión inferencial y comprensión crítica en los estudiantes del grupo experimental llevado a cabo con la prueba no paramétrica de rangos U de Mann-Whitney utilizada en muestras independientes, resultaron significativas (p_valor < 0,05) para la comprensión de textos escritos de Uc = 7,000, p_valor = 0,000, para la comprensión literal de Uc = 7,500, p_valor = 0,000, la comprensión inferencial de Uc = 15,.500, p_valor = 0,000 y la comprensión crítica de Uc = 18,000 p_valor = 0,000, lo que demuestra que el programa educativo de intertextualidad es efectivo en la comprensión de textos escritos y en consecuencia también en sus dimensiones de comprensión literal, comprensión inferencial y comprensión crítica.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectComprensión lectoraes_PE
dc.subjectIntertextualidades_PE
dc.subjectMétodo de enseñanzaes_PE
dc.subjectEstudiante de primariaes_PE
dc.subjectEscuelas públicases_PE
dc.titleIntertextualidad como estrategia para mejorar la comprensión de textos escritos en estudiantes de sexto grado de la Institución Educativa 61015 La Inmaculada Punchana 2022es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesises_PE
thesis.degree.disciplineMaestría en Educación con Mención en Problemas de Aprendizajees_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Escuela de Postgradoes_PE
thesis.degree.nameMaestro(a) en Educación con Mención en Problemas de Aprendizajees_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni80308609
renati.author.dni42061316
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-8399-0545
renati.advisor.dni05359833
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#trabajoDeInvestigaciones_PE
renati.discipline141027es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#maestroes_PE
renati.jurorCeliz López Teófilo
renati.jurorArena Ávalos, Teresa Del Carmen
renati.jurorFlores Saavedra, Rafael
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess