Show simple item record

dc.contributor.advisorSevillano Bartra, Zulema
dc.contributor.advisorFlores Nunta, Saul
dc.contributor.authorLozano Gómez, Christian Jack
dc.date.accessioned2024-08-08T17:19:58Z
dc.date.available2024-08-08T17:19:58Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.other616.9362 L91 2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/10349
dc.description.abstractThe objective of the study was to determine the effect of the educational intervention on the knowledge and practice of preventive measures against Malaria in residents aged 18 to 65 years of Santo Tomás, Iquitos 2021. The method was quantitative with a quasi-experimental design, it included 30 people, The techniques were the interview, home visit, educational and demonstration session, the instruments were the Malaria knowledge questionnaire, checklist and educational intervention program. The results were: of 30 (100.0%) people, in terms of knowledge about Malaria, before the educational intervention, 25 (83.3%) had poor knowledge and 5 (16.7%) had good knowledge; while after the intervention 28 (93.3%) had good knowledge and 2 (6.7%) had poor knowledge. Regarding the practice of preventive measures against Malaria, before the intervention 28 (93.3%) carried out inadequate practices and 2 (6.7%) carried out appropriate practices; while after the intervention 19 (63.3%) carried out appropriate practices and 11 (36.7%) carried out inappropriate practices. To determine the effect of the educational intervention, the Wilcoxon rank statistic was applied, obtaining a value of p = 0.000 in knowledge about Malaria, and when determining the effect of the educational intervention in the practice of preventive measures on Malaria, p = 0.000 was obtained. The work concludes that the educational intervention was effective in knowledge about Malaria and in the practice of preventive measures against Malaria.en_US
dc.description.abstractEl objetivo del estudio fue determinar el efecto de la intervención educativa en el conocimiento y práctica de medidas preventivas contra la Malaria en residentes de 18 a 65 años de Santo Tomás, Iquitos 2021. El método fue cuantitativo con un diseño cuasiexperimental, incluyó 30 personas, las técnicas fueron la entrevista, visita domiciliaria, sesión educativa y demostrativa, los instrumentos fueron el cuestionario de conocimientos sobre Malaria, lista de verificación y programa de intervención educativa. Los resultados fueron: de 30 (100,0%) personas, en cuanto a conocimientos sobre Malaria, antes de la intervención educativa, 25 (83,3%) tuvieron conocimientos deficientes y 5 (16,7%) tuvieron conocimientos buenos; mientras que después de la intervención 28 (93,3%) tuvieron buenos conocimientos y 2 (6,7%) tuvieron malos conocimientos. En cuanto a la práctica de medidas preventivas contra la Malaria, antes de la intervención 28 (93,3%) realizaban prácticas inadecuadas y 2 (6,7%) realizaban prácticas adecuadas; mientras que después de la intervención 19 (63,3%) realizaron prácticas adecuadas y 11 (36,7%) realizaron prácticas inadecuadas. Para determinar el efecto de la intervención educativa se aplicó el estadístico de rango de Wilcoxon obteniendo un valor de p = 0,000 en conocimiento sobre Malaria, y al determinar el efecto de la intervención educativa en la práctica de medidas preventivas sobre Malaria se obtuvo p = 0,000. El trabajo concluye que la intervención educativa fue efectiva en el conocimiento sobre Malaria y en la práctica de medidas preventivas contra la Malaria.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectMalariaes_PE
dc.subjectConociminetos, actitudes y práctica en saludes_PE
dc.subjectIntervención educactivaes_PE
dc.subjectComunidadeses_PE
dc.titleEfecto de la intervención educativa en el conocimiento y prácticas preventivas sobre malaria en pobladores de Santo Tomás Iquitos 2021es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineEnfermeríaes_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Enfermeríaes_PE
thesis.degree.nameLicenciado(a) en Enfermeríaes_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#3.03.03es_PE
renati.author.dni71880440
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-2691-9678
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4267-0462
renati.advisor.dni05253683
renati.advisor.dni09671010
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline913016es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorTorres Silva, Rossana
renati.jurorReategui Ruiz de Reyna, Guiomar Elizabeth
renati.jurorRomero de Cevallos, Paulina Delmira
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess