Show simple item record

dc.contributor.advisorJara Ibarra, Juan de Dios
dc.contributor.authorPanduro Meza, Yara
dc.date.accessioned2024-09-09T16:30:29Z
dc.date.available2024-09-09T16:30:29Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.other378.013 P23 2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/10456
dc.description.abstractThe objective of this research was to explain the extent to which socioeconomic factors and graduation profiles influence the skills of professional artists who graduated from the Escuela Superior de Bellas Artes de Iquitos in 2020. The study used an explanatory, non-experimental type and the population size consisted of 80 graduates from the Superior School of Fine Arts. To ensure the validity of the data collection instrument, the Delphi method was employed, along with expert judgement and reliable information through Cronbach’s Alpha. Upon applying the instruments to the study population, the results indicated that 65.0% of graduates demonstrated average professional skills, while 17.5% had good skills and 17.5% had poor skills. In terms of socioeconomic level, 46.3% had a medium level, 27.5% had a low level, and 26.3% had a high level. Lastly, in the graduation profile category, 53.8% had a regular profile, 23.8% had a poor profile, and 22.5% had a good profile. Through bivariate analysis, it was determined that socioeconomic factors and graduation profiles had a highly significant influence on the professional skills of graduates from the Escuela Superior de Bellas Artes in Iquitos. However, in multivariate analysis, it was found that there was no significant influence between the professional skills of the graduates and the variables of socioeconomic level and graduation profile. Statistical tests were conducted with a confidence level of 0.05.en_US
dc.description.abstractLa presente investigación tuvo como objetivo, explicar en qué medida el factor socioeconómico y el perfil de egreso influyen en las competencias del artista profesional egresado de la Escuela Superior de Bellas Artes de Iquitos, 2020. La metodología que se utilizó fue del tipo explicativo - no experimental. El tamaño de la población fue de 80 egresados de la Escuela Superior de Bellas Artes. Para la validación del intrumento de recolección de datos se utilizó el método de Delphi con juicio de expertos, y la información confiable a través del Alfa de Cronbach. Al aplicar los instrumentos a los egresados de la Escuela Superior de Bellas Artes de Iquitos, los resultados obtenidos fueron los siguientes: en la categoría competencias profesionales el 65,0% presentan competencias regulares, y el 17,5% competencias buenas y malas respectivamente, en la categoría sobre el nivel socioeconómico se observó que un 46,3% tiene un nivel medio, un 27,5% bajo, y 26,3% alto; y por último en la categoría perfil del egresado, se observó que el 53,8% cuenta con un perfil regular, un 23,8% malo, y finalmente un 22,5% bueno. En el análisis bivariado el factor socioeconómico y el perfil de egreso tienen influencia altamente significativa con las competencias profesionales de los egresados de la Escuela Superior de Bellas Artes de Iquitos. Por otro lado, en el análisis multivariado se encontró que no existe influencia significativa entre las competencias profesionales de los egresados con las variables nivel socioeconómico y perfil de egreso. Las pruebas estadísticas fueron trabajadas con un nivel de confianza α 0,05.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectCompetencia profesionales_PE
dc.subjectArtistaes_PE
dc.subjectFactores socioeconómicoses_PE
dc.subjectCualificaciones profesionaleses_PE
dc.subjectInstituto de enseñanza superiores_PE
dc.titleInfluencia del factor socioeconómico y perfil de egreso en las competencias del artista profesional del egresado de la Escuela Superior de Bellas Artes de Iquitos, 2020es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesises_PE
thesis.degree.disciplineMaestría en Educación con Mención en Gestión Educativaes_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Escuela de Postgradoes_PE
thesis.degree.nameMaestro(a) en Educación con Mención en Gestión Educativaes_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni05338065
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-3151-8569
renati.advisor.dni05397655
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline191027es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#maestroes_PE
renati.jurorGoicochea Espino, Julio Oswaldo
renati.jurorIsuiza Mozombite, Olga
renati.jurorSilva Yong, María Esther
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess