Efecto de una intervención educativa en el conocimiento sobre autocuidado puerperal en puérperas atendidas en maternidad Hospital Regional de Loreto Iquitos 2021
Abstract
The research problem was: ¿Will the educational intervention improve knowledge about puerperal self-care in puerperal women attended at the Maternity Service of the Regional Hospital of Loreto Iquitos 2021?. The objective was to determine the effect of an educational intervention on knowledge about puerperal self-care in puerperal women attended in the Maternity Service of the Regional Hospital of Loreto de Iquitos 2021. The method was quantitative, the quasi-experimental design type pre and post test, the population was made up of 520 puerperal women attended in the Maternity Service of the Regional Hospital of Iquitos, the sample was 30 postpartum women. The techniques were the interview and the educational session, and the instruments were the knowledge questionnaire on puerperal self-care (Cronbach's Alpha reliability of α = 0.93 and validity r= 0.95), and the educational intervention "Puerperal Self-care". The results show that in the knowledge about puerperal self-care before the educational intervention, 70.0% was deficient and later it decreased to 30%; while after the educational intervention 80.0% was good and only 20% was poor. The statistical test t of student for related groups (applied to the difference Pre test - Post test), determined significant results p-value = 0,000 less than α (0.05), which allowed accepting the research hypothesis: The educational intervention will produce changes significant statistics in the level of knowledge about puerperal self care in puerperal women attended in the Maternity Service of the Regional Hospital of Loreto Iquitos 2021. Conclusion the Educational Intervention on "Puerperal self-care" was effective. El problema de investigación fue: ¿La intervención educativa permitirá mejorar el conocimiento sobre autocuidado puerperal en puérperas atendidas en el Servicio de Maternidad del Hospital Regional de Loreto Iquitos 2021? El objetivo fue determinar el efecto de una intervención educativa en el conocimiento sobre autocuidado puerperal en puérperas atendidas en el Servicio de Maternidad del Hospital Regional de Loreto de Iquitos 2021. El método fue cuantitativo, el diseño cuasi-experimental tipo pre y post prueba, la población estuvo conformada por 520 puérperas atendidas en el Servicio de Maternidad del Hospital Regional de Iquitos, la muestra fueron 30 puérperas. Las técnicas fueron la entrevista y la sesión educativa, y los instrumentos fueron el cuestionario de conocimiento sobre autocuidado puerperal (confiabilidad Alfa de Cronbach de α = 0.93 y validez r = 0.95), y la intervención educativa “Autocuidado Puerperal”. Los resultados evidencian que en el conocimiento sobre autocuidado puerperal antes de la intervención educativa 70.0% fue deficiente y después disminuyó a 30%, mientras que después de la intervención educativa 80.0% fue bueno y solo 20% fue deficiente. La prueba estadística t de student para grupos relacionados (aplicado a la diferencia Pre test – Post test), determinó resultados significativos p-valor = 0,000 menor que α (0.05), el cual permitió aceptar la hipótesis de investigación: La intervención educativa producirá cambios estadísticos significativos en el nivel de conocimiento sobre autocuidado puerperal en puérperas atendidas en el Servicio de Maternidad del Hospital Regional de Loreto Iquitos 2021. Conclusión la Intervención Educativa sobre “Autocuidado puerperal” fue efectiva.
Collections
- Tesis [13]