Show simple item record

dc.contributor.advisorZambrano Peña, Luis Nilo
dc.contributor.authorPerdomo Rodriguez, Maria Luisa
dc.date.accessioned2024-09-19T14:30:23Z
dc.date.available2024-09-19T14:30:23Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.other372.47 P45 2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/10499
dc.description.abstractImproving reading comprehension via the adoption of instructional reading methods is the goal of this explanatory research with a quasi-experimental design in third graders at the primary level. An investigation on the efficacy of instructional reading practices in enhancing third-grade primary school pupils' reading comprehension at the Ruy Guzmán Hidalgo Educational Institution in 2020. Therefore, the sample selection is 30 in a single experimental group. The findings show that in the pretest of the experimental group, 56.7% of the children showed some reading comprehension, 33.7% demonstrated some progress, and 10.0% achieved proficiency. In the experimental group, 6.7% of the students showed some reading comprehension at the beginning of the test, 33.3% were in process, and 60.0% had achieved reading comprehension ability, according to subsequent results. to the test. By comparing the results of the pre- and post-tests administered to the sample of students, we were able to find evidence supporting the null hypothesis. As a result, we can say that 60% (18 students) reached the achieved level of reading comprehension after implementing the educational strategies program. This finding indicates a highly significant relationship, suggesting that the program helped improve students' reading comprehension.en_US
dc.description.abstractCon el estudio de tipo explicativo y diseño cuasi experimental en estudiantes del tercer grado del nivel primario, busca mejorar la comprensión lectora a partir de la aplicación de estrategias educativas de lectura. Investigación que tiene como propósito explicar cómo las estrategias educativas de lectura mejoran la comprensión lectora en los estudiantes del tercer grado de educación primaria de la Institución Educativa Ruy Guzmán Hidalgo, 2020 De ello que la selección de la muestra es 30 en un solo grupo experimental. Los hallazgos muestran que, en la prueba previa del grupo experimental, el 56,7% de los niños mostraron cierta comprensión lectora, el 33,7% demostró algún progreso y el 10,0% alcanzó la capacidad. En el grupo experimental, el 6,7% de los discentes mostró alguna comprensión lectora al inicio de la prueba, el 33,3% se encontraba en proceso y el 60,0% había alcanzado la capacidad de comprensión lectora, según los resultados posteriores a la prueba. Al comparar los hallazgos de las pruebas previas y posteriores administradas a la muestra de estudiantes, pudimos encontrar evidencia que respalda la hipótesis nula. Como resultado podemos decir que el 60% (18 estudiantes) alcanzaron el nivel alcanzado de comprensión lectora luego de implementado el programa de estrategias educativas. Este hallazgo indica una relación muy significativa, lo que sugiere que el programa ayudó a mejorar la comprensión lectora de los discentes.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectComprensión lectoraes_PE
dc.subjectEstrategias educactivases_PE
dc.subjectLecturaes_PE
dc.subjectEstudiantes de primariaes_PE
dc.titleEstrategias educativas de lectura para mejorar los niveles de comprensión lectora de los alumnos del 3° grado del nivel primario en la Institución Educativa Ruy Guzmán Hidalgo 2020es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesises_PE
thesis.degree.disciplineMaestría en Educación con Mención en Problemas de Aprendizajees_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Escuela de Postgradoes_PE
thesis.degree.nameMaestro(a) en Educación con Mención en Problemas de Aprendizajees_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni45138099
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-0021-9806
renati.advisor.dni05221907
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline141027es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#maestroes_PE
renati.jurorRodriguez Mera de Fababa, Nilda Manuela
renati.jurorLopez Vásquez, Ana Rosana
renati.jurorIsuiza Mozombite, Olga
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess