Identidad cultural y la conciencia turística en la Comunidad Nativa de los Boras de San Andrés – Río Momón, 2023
Date
2024Author
Garcia Vargas, Vivian Xiomara
Torres Rojas, Marcelo Enrique
Metadata
Show full item recordAbstract
The research work has an objective of determining the relationship between cultural identity and tourist awareness in the Native Community of Boras de San Andrés – Río Momón, 2023, in which an applied type study was used, descriptive-correlational level with a non-experimental design, opting for a population of 120 heads of family, to whom a questionnaire of questions was used to collect information. According to the results obtained, the level of cultural identity is medium (32%), since the person sometimes feels proud of their ethnic group and knows the role it plays in their life, in addition to participating in activities to promote their traditions. . Regarding the level of tourist awareness, it is medium (30%), since sometimes there is friendly treatment to tourists and the tourist resources of the region are promoted. They also occasionally participate in conservation actions and apply knowledge of environmental care. Therefore, a strong positive correlation is determined between cultural identity and tourist awareness, corroborated by Spearman's coefficient of 0.818 and a bilateral sig of 0.000 being statistically significant. El trabajo de investigación tiene un objetivo donde determina la relación entre la identidad cultural y la conciencia turística en la Comunidad Nativa de los Boras de San Andrés – Río Momón, 2023, en la cual se utilizó un estudio tipo aplicada, nivel descriptivo-correlacional con un diseño no experimental, optando por una población de 120 cabezas de familia, a quienes se les empleó un cuestionario de preguntas para el recojo de información. De acuerdo a los resultados obtenidos, el nivel de identidad cultural es medio (32%), ya que la persona se siente a veces orgullosa de su grupo étnico y conoce el papel que juega en su vida, además de participar en actividades para promover sus tradiciones. En cuanto al nivel de conciencia turística es medio (30%), ya que a veces hay un trato amable al turista y se promueven los recursos turísticos de la región. También se participa ocasionalmente en acciones de conservación y se aplican conocimientos de cuidado del medio ambiente. Por lo tanto, se determina una correlación positiva fuerte entre identidad cultural y conciencia turística, corroborado por coeficiente de Spearman de 0.818 y una sig bilateral de 0,000 siendo estadísticamente significativa.
Collections
- Tesis [159]