Show simple item record

dc.contributor.advisorGratelly Silva, Pedro Antonio
dc.contributor.authorTorres Marin, Marco Antonio
dc.date.accessioned2024-10-17T16:51:55Z
dc.date.available2024-10-17T16:51:55Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.other333.72 T73 2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/10588
dc.description.abstractThe study was carried out in the city of Iquitos, the design was descriptive, analytical and transversal; with the purpose of evaluating and comparing the level of environmental awareness of students in the 5th year of the secondary level of the rural IE 60115 MIGUEL GRAU SEMINARIO of Padre Cocha, district of Punchana; and the urban IE 60188 SIMÓN BOLÍVAR, district of Iquitos. The population was made up of all 5th year students from both educational institutions and the sample size is 46 students from the rural IE and 94 students from the urban IE, the data were collected through a structured survey-type questionnaire, which consists of 2 parts, the first cognitive with 11 questions and the second behavioral on the Likert scale with an instrument reliability of 0.733 of the Cronbach's Alpha coefficient, for the statistical analysis the Pearson Correlation Coefficient was used and which allowed us to conclude: The students Both schools have a high level of environmental knowledge, but the students from the urban school have slightly higher knowledge than the students from the rural school, in relation to environmental behavior. The students from both schools present a high level, but the students from the rural IE have a slightly higher behavior than the urban school and that would be related to a daily practical connection of the students with the activities in their environment. In relation to environmental awareness, students from the urban school show a high level of environmental awareness, slightly higher than the rural school. According to Pearson's r test, the null hypothesis is rejected and the alternative hypothesis is accepted: that is, there is a significant difference in environmental awareness related to knowledge (cognitive) and behavior (behavioral) in 5th grade secondary school students. rural versus urban environment.en_US
dc.description.abstractEl estudio se realizó en la ciudad de Iquitos, el diseño fue descriptivo, analítico y transversal; con el propósito de evaluar y comparar el nivel de la conciencia ambiental de estudiantes del 5to año del nivel secundaria de la IE rural 60115 MIGUEL GRAU SEMINARIO de Padre Cocha, distrito de Punchana; y de la IE urbana 60188 SIMÓN BOLÍVAR, distrito de Iquitos. La población estuvo constituida por todos los estudiantes de 5to año del ambas instituciones educativas y el tamaño de muestra es de 46 estudiantes de la IE rural y 94 estudiante de la IE urbana, los datos fueron recolectados mediante un cuestionario estructurado tipo encuesta, que consta de 2 componentes cognitivo y conductual ambos con 11 preguntas en la escala de Likert con una confiabilidad del instrumento 0.733 del coeficiente Alfa de Cronbach, para el análisis estadístico se utilizó el Coeficiente de Correlación de Pearson y que permitió concluir: Los estudiantes de ambas escuelas tienen un nivel alto de conocimiento ambiental, pero los alumnos de la escuela urbana, tienen conocimientos ligeramente superiores que los alumnos de la escuela rural, en relación al comportamiento ambiental. los estudiantes de ambas escuelas, presentan un alto nivel, pero los estudiantes de la IE rural tienen un comportamiento ligeramente superior que la escuela urbana y que estaría relacionado a una conexión práctica cotidiana de los estudiantes con las actividades de su entorno. En relación a la conciencia ambiental, los estudiantes de la escuela urbana, muestran un alto nivel de conciencia ambiental, ligeramente superior a la escuela rural. Según la prueba de r de Pearson se rechaza la hipótesis nula y se acepta la hipótesis alterna: es decir, existe diferencia significativa en la conciencia ambiental relacionado con el conocimiento (cognitivo) y el comportamiento (conductual) en estudiantes de 5to grado nivel secundario del medio rural versus el urbana.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectMedio ambientees_PE
dc.subjectConcienciaes_PE
dc.subjectEstudiante de secundariaes_PE
dc.subjectEducación rurales_PE
dc.subjectEducación urbanaes_PE
dc.titleConciencia ambiental en estudiantes de 5to grado nivel secundario en instituciones educativas rural y urbana de la provincia de Maynas. año 2023es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineIngeniería en Gestión Ambientales_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Agronomíaes_PE
thesis.degree.nameIngeniero(a) en Gestión Ambientales_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.07.01es_PE
renati.author.dni72425376
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-1708-7101
renati.advisor.dni05220057
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline521236es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorManrique del Aguila, Julio Abel
renati.jurorMachuca Espinar, Giorly Geovanni
renati.jurorVasquez Arevalo, Hitler Francois
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess