Show simple item record

dc.contributor.advisorAcuña Reyna, Oscar Ernesto
dc.contributor.authorChumbe Kajekui, Federico
dc.date.accessioned2024-11-11T18:21:18Z
dc.date.available2024-11-11T18:21:18Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.other370.14 Ch93 2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/10657
dc.description.abstractThe objective of this research was to compare the linguistic identity of Awajún students in the 4th and 5th grades of secondary school according to sex at the educational institution “Datem de San Rafael”-Río Santiago, Amazonas, 2023. It has a quantitative and comparative approach. The population was made up of 120 students. The sample was 48 students from 4th and 5th grade. The questionnaire was used to measure linguistic identity. The results obtained indicate that “the linguistic identity of Awajún students in the 4th and 5th grade of secondary school, according to sex, is high (79.2%). Given that, 81.8% of the female sex and 76.8% of the male sex are at the high level.” In the dimension; mother tongue status, 72.7% of females and 84.6% of males are at the high level. In the dimension; context of use of the mother tongue, 77.3% of females and 61.5% of males are at the high level. In the dimension; linguistic assessment, 45.5% of females are at a medium level while 69.2% of males are at a high level. It is concluded that female and male students do not differ in terms of linguistic identity and their respective dimensions, so the hypotheses raised in this research are not met. Finally, it is concluded that the linguistic identity of Awajún students, according to sex, is high.en_US
dc.description.abstractEsta investigación tuvo como objetivo comparar la identidad lingüística de los estudiantes Awajún de 4to y 5to grado de secundaria según sexo de la institución educativa “Datem de San Rafael”-Río Santiago, Amazonas, 2023. Es de enfoque cuantitativo y de tipo comparativo. La población estuvo conformada por 120 estudiantes. La muestra fue de 48 estudiantes de 4to y 5to grado. Para medir la identidad lingüística se utilizó el cuestionario. Los resultados obtenidos señalan que “la identidad lingüística de los estudiantes Awajún de 4to y 5to grado de secundaria según sexo, es alto (79,2%). Dado que, el 81,8% del sexo femenino y el 76,8% del sexo masculino se encuentran en el nivel alto”. En la dimensión; estado de la lengua materna, el 72,7% del sexo femenino y el 84,6% del sexo masculino se encuentran en el nivel alto. En la dimensión; contexto de uso de la lengua materna, el 77,3% del sexo femenino y 61,5% del sexo masculino se encuentran en el nivel alto. En la dimensión; valoración lingüística, el 45,5% del sexo femenino se encuentra en nivel medio mientras que, el 69,2% del sexo masculino se encuentra en el nivel alto. Se concluye que los estudiantes del sexo femenino y del sexo masculino no se diferencian en cuanto a la identidad lingüística y en sus respectivas dimensiones, por lo que no se cumplen las Hipótesis planteadas en la presente investigación. Finalmente se concluye que la a identidad lingüística de los estudiantes Awajún según sexo, es alto.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectEtnolinguísticaes_PE
dc.subjectEstudiante de secundariaes_PE
dc.subjectPueblos indigenases_PE
dc.titleIdentidad lingüística de los estudiantes awajún de secundaria de la I.E. Datem de San Rafael, río Santiago, Amazonas 2023es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineEducación Secundariaes_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidadeses_PE
thesis.degree.nameLicenciado(a) en Educación Secundaria con especialidad en Lengua y Literaturaes_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni76800936
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-1582-8487
renati.advisor.dni5378530
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline121746es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorBruño Mozombite, Edinzon
renati.jurorHuanca Ramos, Guillermo
renati.jurorFlores Saavedra, Rafael
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess