Tratamiento de las medidas coercitivas reales por las fiscalías penales corporativas de Maynas para el aseguramiento de la reparación civil - año 2019
Abstract
At the end of the criminal procedure, the jurisdictional body issues a sentence, that in many cases imposes a penalty, civil reparation and other accessory sanctions. This research sought to determine if the treatment of thereal coercive measures in the Fiscal District of Loreto, helped to ensure the payment of civil reparations, understood as the compensation of the damage caused by the perpetrator to the victim, in fact, in practice, it is not ensured from the beginning of the process, because the real coercive measures are not considered, making it easier for the defendant or civilly responsible third party to dispose of his patrimony, in order to disengage himself from his pecuniary obligation. With this purpose, the present research was developed as a Quantitative- Basic - Applied - Descriptive – Explanatory type. A structured survey was applied to a sample of 33 legal professionals per variable (magistrates of the Provincial Criminal Corporate Prosecutor's Offices of Maynas), who gave as a result that, it is the duty of the Public Ministry to ensure the payment of the Civil Reparation; but, in 2019, this duty wasn´t evidenced in results, due to the low number of requests for real coercive measures, because there was a lack of investigative acts (at the preliminary and preparatory level), aimed at the investigation of assets and/or rights of the accused and/or civilly responsible third parties; similarly, it was warned that the procedural norm does not define in a clear and precise manner the material presuppositions of each one of the real coercive measures, and that in 2019 there was an overloaded fiscal work. Al finalizar el proceso penal, el órgano jurisdiccional emite una sentencia, la misma que en muchos casos impone una pena, reparación civil y otras sanciones accesorias; la presente investigación buscó delimitar sí el tratamiento de las medidas coercitivas reales en el Distrito Fiscal de Loreto, coadyuvaba al aseguramiento del pago de la reparación civil, entendida esta como el resarcimiento del daño del autor a la víctima; pues en la práctica no es asegurada desde el inicio del proceso, al no plantearse las medidas coercitivas reales, facilitando que el imputado y/o tercero civilmente responsable, dispongan de su patrimonio, para desentenderse de su obligación pecuniaria; con dicho propósito se desarrolló la presente investigación de tipo cuantitativa - Básica – Aplicada - Descriptiva – Explicativa, para lo cual se aplicó una encuesta estructurada a una muestra de 33 profesionales del derecho por variable (magistrados de las Fiscalías Provinciales Penales Corporativas de Maynas), los mismos que dieron como resultado que, es deber del Ministerio Público, velar por el aseguramiento del pago de la Reparación Civil, pero que este deber, en el año 2019, no se ha traslucido en resultados, por la escases en presentación de requerimientos de medidas coercitivas reales, debido a la carencia de actos de investigación (a nivel preliminar y preparatorio), destinados a la averiguación sobre bienes y/o derechos de los imputados y/o terceros civilmente responsables; de igual forma, se advirtió que la norma procesal no establece de forma clara y precisa los presupuestos materiales de cada una de las medidas coercitivas reales, y que existió en el año 2019 una recargada labor fiscal.
Collections
- Tesis [496]