Programa educativo musical para mejorar la comunicación oral en inglés en estudiantes de Quinto Grado de Secundaria en la Institución Educativa Juan Pablo II de Iquitos 2023
Abstract
The present research aims to evaluate the effect of a musical educational program on improving oral communication in English among fifth-grade students at Juan Pablo II educational institution in Iquitos, 2023. The study is evaluative in nature with a quasi-experimental, contemporary cross-sectional design, and univariable analysis. The population consisted of 142 students, out of which 66 were selected for the control and experimental groups, 31 and 30 respectively. Analyses indicate that, on average, students in the experimental group scored 10.778 in the variable of oral communication in English. The results of the learning achievement evaluation reveal that, according to the Mann-Whitney U test, a value of 382.500 was obtained with a significance of 0.234, which is higher than the significance level of 0.05. This leads to the conclusion that there was no significant improvement in oral communication in English among the participating students because of the musical educational program. La presente investigación tiene como principal objetivo evaluar el efecto del programa educativo musical para mejorar la comunicación oral en inglés en estudiantes de quinto grado de secundaria en la institución educativa Juan Pablo II de Iquitos, 2023. El estudio es de tipo evaluativo con un diseño de campo, cuasi experimental, transeccional contemporáneo y univariable. Se trabajó con una población de 142 estudiantes, de los cuales 66 fueron seleccionados para el grupo control y experimental, 31 y 30 respectivamente. Los análisis indican que, en promedio, los estudiantes del grupo experimental obtuvieron una puntuación de 10.778 en la variable de comunicación oral en inglés. Según la prueba U de Mann Whitney, se obtuvo un valor de 382.500 con una significancia de 0.234, inferior al nivel de significancia de 0.05. Esto lleva a la conclusión de que no se evidenció una mejora significativa en la comunicación oral en inglés entre los estudiantes participantes como resultado del programa educativo musical.
Collections
- Tesis [324]