Bullyng y autoestima en estudiantes de 5to y 6to Grado de Primaria de la Institución Educativa Ruy Guzman Hidalgo Belén 2023
Abstract
The objective was to determine the relationship that exists between bullying and self-esteem in 5th and 6th grade primary school students at the Ruy Guzman Hidalgo Educational Institution, Belén 2023. The study had a quantitative approach, with a non-experimental, descriptive, correlational and transversal design; whose population was made up of 163 students. The survey technique was used, the instruments used were the questionnaire on bullying (validity 95%, reliability of 0.92%) and self-esteem (validity 95% reliability of 0.80%). The results were that: 59.5% of students presented a low level of bullying, 39.3% of students presented a medium level of bullying and 1.2% of students presented a high level of bullying. Regarding the level of self esteem, the students presented: 60.1% of students presented high self esteem, medium self-esteem 6.8% and 33.1% of students presented a low level of self-esteem. Concluding, there is significance between bullying and self-esteem (p = 0.001< α 0.05) in 5th and 6th grade primary school students at the Ruy Guzman Hidalgo Educational Institution in the district of Belén, 2023. El objetivo fue determinar la relación que existe entre bullyng y autoestima en estudiantes de 5to y 6to grado de primaria de la Institución Educativa Ruy Guzman Hidalgo, Belén 2023. El estudio fue de enfoque cuantitativo, con diseño no experimental, descriptivo, correlacional y transversal; cuya población estuvo conformada por 163 estudiantes. Se empleó como técnica la encuesta, los instrumentos utilizados fueron el cuestionario sobre bullyng (validez 95%, confiabilidad de 0,92%) y autoestima (Validez 95% confiabilidad de 0.80%). Cuyos resultados fueron que: el 59.5% de estudiantes presentaron nivel de bullyng bajo, el 39.3% de estudiantes presentaron nivel de bullyng medio y el 1.2% de estudiantes presentaron nivel de bullyng alto. En cuanto al nivel de autoestima los estudiantes presentaron: el 60.1% de estudiantes presentaron autoestima alta, autoestima media 6.8% y el 33.1% de estudiantes presentaron nivel de autoestima baja. Concluyendo, que existe significancia entre bullyng y autoestima (p = 0.001< α 0.05) en estudiantes de 5to y 6to grado de primaria de la Institución Educativa Ruy Guzman Hidalgo del distrito de Belén, 2023.
Collections
- Tesis [232]