Conocimiento y percepción de riesgo de VIH/sida en estudiantes del Quinto de Secundaria de una Institución Educativa Iquitos 2024
Abstract
The objective of the study was to determine the relationship between knowledge and risk perception about HIV/AIDS in fifth-year high school students of the Mariscal Oscar R. Benavides Educational Institution, in Iquitos 2024. The research was quantitative and the design was correlational with a sample of 63 students. The technique was the survey, and a knowledge questionnaire about HIV/AIDS was used, which had a validity of 94.17% and a reliability of 90%, and an HIV/AIDS risk perception scale with a validity of 98.66% and a reliability of 96.66%. Results: 45 (71.4%) had poor knowledge about HIV/AIDS and 18 (28.6%) had good knowledge. In HIV/AIDS risk perception, it was determined that 46 (73.0%) had low risk perception and 17 (27.0%) had high risk perception. Significant results were obtained from the Chi Square statistical contrast (p=0.001). Conclusion: There is a significant statistical relationship between knowledge and risk perception about HIV/AIDS in fifth-year high school students at the Mariscal Oscar R. Benavides Educational Institution, in Iquitos 2024. El objetivo del estudio fue determinar la relación entre el conocimiento y la percepción de riesgo sobre VIH/SIDA en estudiantes de quinto año de secundaria de la Institución Educativa Mariscal Oscar R. Benavides, en Iquitos 2024. La investigación fue cuantitativa y el diseño correlacional, con una muestra de 63 estudiantes. La técnica fue la encuesta, y se utilizó un cuestionario de conocimientos sobre VIH/SIDA, el cual tuvo una validez de 94,17% y una confiabilidad de 90%, y una escala de percepción de riesgo de VIH/SIDA con una validez de 98,66% y una confiabilidad de 96,66 %. Resultados: 45 (71,4%) tenían conocimientos deficientes sobre VIH/SIDA y 18 (28,6%) tenían conocimientos buenos. En percepción de riesgo de VIH/SIDA se determinó que 46 (73,0%) tenían percepción de riesgo baja y 17 (27,0%) tenían percepción de riesgo alta. Se obtuvieron resultados significativos del contraste estadístico Chi Cuadrado (p=0,001). Conclusión: Existe una relación estadística significativa entre el conocimiento y la percepción de riesgo sobre VIH/SIDA en estudiantes de quinto año de secundaria de la Institución Educativa Mariscal Oscar R. Benavides, en Iquitos 2024.
Collections
- Tesis [232]