Responsabilidad social educativa de los directivos y la educación inclusiva en las instituciones educativas públicas del nivel secundario del distrito de Belén 2022
Abstract
The aim of this research was to determine the relationship between the educational social responsibility of school leaders and inclusive education in public secondary institutions in the district of Belen 2022. The study was a descriptive correlational type with a non-experimental cross-sectional design. The study population was composed of 188 individuals with a sample of 127 secondary school teachers in the district of Belen. The technique used was the survey and its instrument the questionnaire. There were submitted to expert judgment for validity testing, achieving an average score of 67 points, that is, within the “Very Good" range. The internal consistency was 91.70% and 93.50% for the instruments in the Cronbach's Alpha, resulting in a very high reliability. The results showed that the mean scores for the educational social responsibility variable of school leaders were 60.71, falling into the satisfactory category. The institutional commitment and community commitment dimensions obtained an average of 63.87 and 60.45, respectively, also achieving the satisfactory category. The compliance with norms and socially responsible service dimensions obtained an average of 58.87 and 58.49, respectively, falling into the normal category. The inclusive education variable and the dimensions of developing inclusive policies and practices were in the normal category due to their mean scores of 55.67, 54.24, and 51.53, respectively. The dimension of creating inclusive cultures obtained a satisfactory category with an average of 63.48. In conclusion, the educational social responsibility variable and the socially responsible service, institutional commitment, and community commitment dimensions have a high positive relationship with inclusive education (rho=0.747, 0.643, 0.715, 0.633), while the compliance with norms dimension has a moderate positive relationship with inclusive education (rho=0.560). El objetivo principal de la investigación fue analizar la relación entre la responsabilidad social educativa de los directivos y la educación inclusiva en las instituciones educativas públicas de nivel secundaria del distrito de Belén en 2022. Se empleó un enfoque descriptivo correlacional con un diseño no experimental transeccional, abarcando una población de 188 docentes, de los cuales se seleccionó una muestra de 127 docentes de secundaria. La técnica utilizada fue la encuesta, con un cuestionario validado por juicio de expertos que obtuvo un promedio de 67 puntos, calificándolo como "Muy Bueno" y una consistencia interna de 91,70% y 93,50%, lo que indica una confiabilidad muy alta. Los resultados mostraron que la media de los puntajes en responsabilidad social educativa de los directivos fue de 60,71, ubicándola en la categoría de satisfactorio, con las dimensiones de compromiso institucional y compromiso comunitario obteniendo medias de 63,87 y 60,45 respectivamente, también en la categoría de satisfactorio, mientras que las dimensiones de cumplimiento de normas y servicio socialmente responsable tuvieron medias de 58,87 y 58,49, clasificadas como normal. En cuanto a la educación inclusiva, las dimensiones de elaboración de políticas inclusivas y desarrollo de prácticas inclusivas se ubicaron en la categoría de normal, con medias de 55,67; 54,24 y 51,53 respectivamente, y la dimensión de creación de culturas inclusivas se ubicó en la categoría de satisfactorio con una media de 63,48. En conclusión, la responsabilidad social educativa y las dimensiones de servicio socialmente responsable, compromiso institucional y compromiso comunitario tienen una relación positiva alta con la educación inclusiva (rho=0,747; 0,643; 0,715; 0,633), mientras que la dimensión de cumplimiento de normas tiene una relación positiva moderada con la educación inclusiva (rho=0,560).
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