Show simple item record

dc.contributor.advisorCornejo Guzmán, Edgar
dc.contributor.authorLozano Vasquez, Diana Isabel
dc.date.accessioned2025-02-21T17:26:59Z
dc.date.available2025-02-21T17:26:59Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.other373.111 L91 2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/11060
dc.description.abstractThe objective of this research was to compare the stress levels of English teachers in public and private secondary schools in the district of Iquitos 2023. The type of research was comparative with field design, contemporary transectional and multivariate. The study included 79 teachers; sampling was not used since the entire population was approached. The tool used was a survey with an ED-6 scale. The results show that teachers have a low level of stress with a mean of 79.16 for private educational institutions and a mean of 75.833 for public ones. In the dimensions of stress due to anxiety, depression, maladaptive beliefs, pressures, demotivation and poor coping stress, There is a mean of 82.452 for private and 79.125 for public institutions with respect to the first dimension, for the second a mean of 87.774 for private and 83.774 for public institutions, 774 for private and 83.333 for public, for the third a mean of 86.903 for private and 83.979 for public, the fourth dimension has a mean of 71.387 for private and 70.646 for public and for the fifth dimension with a mean of 70.677 for private and 68.271 for public and the last dimension, poor coping stress, does show a mean of 83.645 for private and 75.667 for public. In conclusion, there are no significant differences between the stress levels of English teachers in public and private institutions in the district of Iquitos 2023 (p-value =0,064 > α= 0,05).en_US
dc.description.abstractEl objetivo de esta investigación fue comparar los niveles de estrés en los docentes de inglés en las instituciones educativas secundarias públicas y privadas del distrito de Iquitos 2023. El tipo de investigación fue comparativo con diseños de campo, transeccional contemporáneo y multivariable. El estudio incluyó a 79 docentes, no se utilizó muestreo ya que se abordó a toda la población. La herramienta empleada fue una encuesta con escala ED-6. Los resultados muestran que los docentes tienen un bajo nivel de estrés con una media de 79,16 para instituciones educativas privadas y una media de 75,833 para las públicas. Por su parte las dimensiones de estrés por ansiedad, depresión, creencias desadaptativas, presiones, desmotivación y mal afrontamiento con una media de 82,452 para privadas y de 79,125 para las públicas con respecto a la primera dimensión, para la segunda una media de 87,774 para privadas y de 83,333 para las públicas, en cuanto a la tercera una media de 86,903 para privadas y de 83,979 para las públicas, la cuarta dimensión tiene una media de 71,387 para privadas y de 70,646 para las públicas y para la quinta dimensión con una media de 70,677 para privadas y de 68,271 para las públicas y en la última dimensión, estrés por mal afrontamiento, se muestra una media de 83,645 para privadas y de 75,667 para las públicas. En conclusión, no existen diferencias significativas entre los niveles de estrés de los docentes de inglés en las instituciones públicas y privadas del distrito de Iquitos 2023. (p-valor =0,064 > α= 0,05).es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectEstréses_PE
dc.subjectDocente de secundariaes_PE
dc.subjectIngléses_PE
dc.subjectEscuelas públicases_PE
dc.subjectEscuelas privadases_PE
dc.titleEl estrés en los docentes de inglés en las instituciones educativas secundarias públicas y privadas del distrito de Iquitos 2023es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineEducación Secundaria con Especialidad en Inglés y Alemánes_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidadeses_PE
thesis.degree.nameLicenciado(a) en Educación Secundaria con Especialidad en Inglés y Alemánes_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni70339659
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4978-0111
renati.advisor.dni05348118
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline121996es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorChucos Calixto, Walter Luis
renati.jurorVargas Flores, Blanca Azucena
renati.jurorNavarro Cobos, Herlinda
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess