Show simple item record

dc.contributor.advisorCornejo Guzmán, Edgar
dc.contributor.authorNuñez Cartagena, Jheens Alexander
dc.date.accessioned2025-03-13T15:30:30Z
dc.date.available2025-03-13T15:30:30Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.other370.1534 N94 2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/11149
dc.description.abstractThis research aims to primarily explain the relationship between emotional intelligence and English oral communication proficiency among fourth-grade students in high schools in the Iquitos district, Peru, in 2023. The research has an explanatory typology utilizing contemporary, cross-sectional and multivariate designs. The target population comprises 2592 students, with a stratified sample of 335 participants selected through proportional allocation. Regarding emotional intelligence, the analysis reveals a mean score of 52.307 on a scale of 0 to 100, with 114 students (34%) exhibiting a level considered as average. As for oral communication proficiency, an average score of 9.129 on a scale of 0 to 20 was recorded. Reviewing the learning outcomes indicates that 69.3% (232 students) attained the introductory level. Employing Spearman's Rho correlation test identified a correlation coefficient of R=0.340 with p= ,000 < 0.05, while linear regression yielded a coefficient of B=0.066 with p= 0,00 < 0.05 and an R2 value of 0.142. To sum up, it is established that there is an influence between emotional intelligence and English oral communication among the examined students. Therefore, it is inferred that the higher the level of emotional intelligence a student possesses, the greater their effectiveness in oral communication will be.en_US
dc.description.abstractEste trabajo investigativo tiene como meta principal explicar la influencia entre la inteligencia emocional y la comunicación oral en inglés en estudiantes de cuarto grado de educación secundaria en el distrito de Iquitos, Perú 2023. El trabajo adopta una tipología explicativa con diseños de campo, transeccional contemporáneo y multivariado. La población examinada comprende 2592 estudiantes, y se seleccionó una muestra estratificada de 335 participantes mediante afijación proporcional. En el análisis de la variable de inteligencia emocional, se observa una media de 52.307 en una escala de 0 a 100, con 114 estudiantes (34%) presentando un nivel estimado como regular. En lo que se refiere a la variable de comunicación oral, se valoró una media de 9.129 en una escala de 0 a 20. La revisión de los resultados de aprendizaje señala que el 69.3% (232 estudiantes) alcanzaron el nivel de inicio. Al aplicar la prueba de correlación de Rho de Spearman, fue identificado un valor de R=0.340 con p valor= ,000 < 0.05, y en la regresión lineal se obtuvo un valor de B=0,066 con p valor= ,000 < 0.05 y un valor de R2=0,142. En términos conclusivos, se establece que existe influencia entre la inteligencia emocional y la comunicación oral en inglés en los estudiantes examinados. Por consiguiente, se infiere que cuanto mayor sea el nivel de inteligencia emocional que posea el estudiante, mayor será su eficacia en la comunicación oral.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectInteligencia emocionales_PE
dc.subjectComunicación orales_PE
dc.subjectIngléses_PE
dc.subjectEstudiante de secundariaes_PE
dc.titleLa inteligencia emocional en el desarrollo de la comunicación oral en inglés en estudiantes de cuarto grado de secundaria en instituciones educativas públicas del distrito de Iquitos 2023es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineEducación Secundaria con Especialidad en Inglés y Alemánes_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidadeses_PE
thesis.degree.nameLicenciado(a) en Educación Secundaria con Especialidad en Inglés y Alemánes_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni71605432
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4978-0111
renati.advisor.dni05348118
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline121996es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorVasquez Mesia, Martha Isabel
renati.jurorBendezu Bautista, Angelica
renati.jurorSanchez Chia, Priscilla
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess