El gasto del sector educación y la pobreza en el departamento de Loreto periodo 2016 – 2020
Abstract
As is known, education is one of the pillars to escape poverty, which is why it is essential that countries have a good public education system. The purpose of the study is to link the expenses incurred by the Education sector and the existence of poor people in the area of Loreto in the study years 2016 - 2020. Taking into account what is specified, this thesis is prepared, approved as Quantitative - Correlational and with a Non-Experimental scheme. The corollary of the research is that Education sector spending does not show an association with poverty in the regional jurisdiction over the years. 2016 - 2020, truth supported by the figures of the Correlation Coefficient r = -0.2695642000; and the Coefficient of Determination R2 = 0.072664858; values that bring to light the statistical insignificance and influence of related variables. Likewise, the item that concentrates the largest expenditure in the Education sector is “Personal and Social Obligations” with an execution of S/. 1,733,350,846.40; equivalent to 83.23% of the total. In that same sense, the analyzed program referring to the achievements of basic studies students was the first destination of the billing, executing the sum of S/. 1,615,512,104.38; which represents 77.57% of the total. On the other way, departmental precariousness showed unpredictable behavior over time with an average of 33.72% per year. Como es sabido, la educación es uno de los pilares para salir de la pobreza, por eso es fundamental que los países tengan un buen sistema de educación pública. El estudio tiene como propósito vincular los gastos efectuados por el sector Educación y la existencia de pobres en el ámbito de Loreto en los años de estudio 2016 - 2020. Teniendo en cuenta lo precisado, se elabora esta tesis homologada como Cuantitativo - Correlacional y con esquema No Experimental. La investigación tiene como corolario que el gasto del sector Educación no muestra asociación con la pobreza en la jurisdicción regional a lo largo de los años. 2016 - 2020, verdad sustentada en las cifras del Coeficiente de Correlación r = -0.2695642000; y del Coeficiente de Determinación R2 = 0.072664858; valores que ponen a la luz la insignificancia estadística e influencia de las mutables relacionadas. De igual forma, la partida que concentra el mayor gasto del sector Educación es “Personal y Obligaciones Sociales” con una ejecución del S/. 1,733,350,846.40; equivalente al 83.23% del total. En ese mismo sentido, el programa analizado referido a los logros de los de los alumnos de estudios básicos fue el primer destino de la facturación, ejecutándose la suma de S/. 1,615,512,104.38; que representa el 77.57% del total. En la otra mano, se tiene que la precariedad departamental enseño un comportamiento impredecible en el transcurso temporal con un promedio de 33.72% al año.
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- Tesis [14]