Show simple item record

dc.contributor.advisorGuzmán Cornejo, Edgar
dc.contributor.advisorLópez Alvarado, Linda Priscilla 
dc.contributor.authorOlortegui Alva, Lizeth Nancy
dc.date.accessioned2025-04-22T13:35:48Z
dc.date.available2025-04-22T13:35:48Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.otherX
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/11243
dc.description.abstractThe main purpose of this research was to assess the effectiveness of an educational program focused on motivational strategies aimed at promoting significant improvements in oral communication skills in English. This study was conducted with first-year secondary students from the Alexander Von Humboldt public school in Punchana, 2023. This study employed an evaluative research framework, incorporating field-based, contemporary cross-sectional, univariate, and quasi experimental designs. The study population consisted of 46 students, with a non probabilistic sample divided into two groups: an experimental group of 25 students and a control group of 21 students. The results obtained from the post-test showed that the average scores in oral communication in English were significantly higher in the experimental group compared to the control group, with values of 12.267 ˃ 10.156, respectively. These findings lead to the conclusion that the implementation of the educational program based on motivational strategies had a positive and statistically significant impact on improving the oral communication skills in English of the study population. This result led to the acceptance of the working hypothesis, as the obtained (p-value = 0.000) was smaller than the established significance level (α = 0.05).en_US
dc.description.abstractEl propósito principal de esta investigación fue evaluar la efectividad del programa educativo enfocado en estrategias de motivación, con el fin de promover mejoras significativas en las habilidades de comunicación oral en inglés. Este estudio se llevó a cabo con estudiantes de primer grado de secundaria pertenecientes a la Institución Educativa Pública Inicial Primaria Secundaria de Menores 601486 Alexander Von Humboldt de Punchana 2023. Este estudio se enmarcó dentro de una investigación de tipo evaluativa, con diseños de campo, contemporáneo transeccional, análisis univariable y cuasi experimental. La población de estudio estuvo compuesta por 46 estudiantes, de los cuales se seleccionó una muestra no probabilística dividida en dos grupos: un grupo experimental conformado por 25 y un grupo control integrado por 21 estudiantes. Los resultados obtenidos en la prueba de salida mostraron que el promedio de calificaciones en comunicación oral en inglés fue significativamente superior en el grupo experimental en comparación con el grupo control, alcanzando valores de 12,267 ˃ 10,156 respectivamente. Estos hallazgos significan que la aplicación del programa educativo basado en estrategias de motivación tuvo un impacto positivo y estadísticamente significativo en la mejora de las habilidades de comunicación oral en inglés de los estudiantes de la población de estudio. Este resultado permitió aceptar la hipótesis planteada dado que el valor p obtenido (p-valor = 0,000) fue el menor que el nivel de significancia establecido (α = 0,05)es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectXes_PE
dc.subjectXes_PE
dc.subjectXes_PE
dc.subjectXes_PE
dc.titleEstrategias de motivación para mejorar la comunicación oral en inglés en estudiantes de primer grado de secundaria en la institución educativa pública inicial primaria secundaria de menores 601486 Alexander Von Humboldt de Punchana 2023es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineEducación Secundaria con Especialidad en Inglés y Francéses_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidadeses_PE
thesis.degree.nameLicenciado(a) en Educación Secundaria con especialidad en Inglés y Francéses_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni46968484
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4978-0111
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-2386-0711
renati.advisor.dni05348118
renati.advisor.dni05405776
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline121996es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorVasquez Mesia, Martha Isabel
renati.jurorMoscoso Luppi, Ema Raquel del Carmen
renati.jurorGarcia Saldaña, Glendy Cecilia
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess