Show simple item record

dc.contributor.advisorAcuña Reyna, Oscar Ernesto
dc.contributor.authorVasquez Rengifo de Avellaneda, Sara
dc.date.accessioned2025-04-22T13:35:57Z
dc.date.available2025-04-22T13:35:57Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.otherX
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/11245
dc.description.abstractThe purpose of the research carried out was to evaluate the effect of an educational program on the production of descriptive texts in second-year secondary school students of the Mariscal Oscar R. Benavides school in Iquitos during the year 2023. A quasi-experimental evaluative approach was adopted, intentionally selecting to 67 students (34 belonging to the experimental group and 33 to the control group) with informed consent. A specific rubric was used to assess the writing of descriptive texts. The initial data showed similar levels in both groups (GE=11.52 and CG=11.54 points, on a 'Process' scale). After the intervention, the experimental group outperformed the control group, reaching an average of 17.69 points ('Predicted Achievement') compared to 12.72 points for the control group, which represents an improvement of 4.97 points. The statistical analysis using the Mann Whitney U test of the five dimensions evaluated indicated a significant improvement in presentation, coherence, cohesion, adequacy, and grammar and spelling in the experimental group (p-values of 0.000; 0.000; 0.001; 0.000; and 0.002 respectively), thus validating the five specific hypotheses (p<0.05).en_US
dc.description.abstractLa investigación realizada tuvo como finalidad evaluar el efecto de un programa educativo en la producción de textos descriptivos en alumnos de segundo de secundaria del colegio Mariscal Oscar R. Benavides en Iquitos durante el año 2023. Se adoptó un enfoque cuasi-experimental evaluativo, seleccionando intencionadamente a 67 estudiantes (34 pertenecientes al grupo experimental y 33 al grupo control) con consentimiento informado. Se empleó una rúbrica específica para valorar la redacción de textos descriptivos. Los datos iniciales mostraron niveles similares en ambos grupos (GE=11,52 y GC=11,54 puntos, en una escala de 'Proceso'). Tras la intervención, el grupo experimental superó al grupo control, alcanzando un promedio de 17,69 puntos ('Logro Previsto') comparado con 12,72 puntos del grupo control, lo que representa una mejora de 4,97 puntos. El análisis estadístico mediante la prueba U de Mann-Whitney de las cinco dimensiones evaluadas indicó una mejora significativa en presentación, coherencia, cohesión, adecuación, y gramática y ortografía en el grupo experimental (p-valores de 0,000; 0,000; 0,001; 0,000; y 0,002 respectivamente), validando así las cinco hipótesis específicas (p<0,05).es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectXes_PE
dc.subjectXes_PE
dc.subjectXes_PE
dc.subjectXes_PE
dc.titlePrograma educativo para el mejoramiento de la producción de textos descriptivos en estudiantes del segundo grado de educación secundaria Institución Educativa Mariscal Oscar R. Benavides, Iquitos 2023es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineEducación Secundaria con Especialidad en Lengua y Literaturaes_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidadeses_PE
thesis.degree.nameLicenciado(a) en Educación Secundaria con especialidad en Lengua y Literaturaes_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni75274395
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-1582-8487
renati.advisor.dni05378530
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline121746es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorVasquez Mesia, Martha Isabel
renati.jurorArenas Avalos, Teresa del Carmen
renati.jurorFlores Saavedra, Rafael
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess