Show simple item record

dc.contributor.advisorTorres García, Luis Enrique 
dc.contributor.authorPadilla Panaifo, Leslie Yasbeck
dc.date.accessioned2025-04-22T13:36:00Z
dc.date.available2025-04-22T13:36:00Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.otherX
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/11246
dc.description.abstractThe research presented on this occasion has as its main objective to determine the effect of the application of the technical fundamentals of volleyball in the specific training of third grade students of the Secondary Educational Institution No. 60993, Belén district, Iquitos 2024. The research is oriented to a quantitative approach, experimental type with experimental group and control group, as well as to the quasi experimental design, in a student population of 142 students, of which 71 were participants in an experimental group and 71 were in the control group, to whom observation was applied as a technique, using an observation sheet as an instrument as part of the pre-test and post-test. After applying the data collection instruments, the information was analyzed using descriptive statistics, for the instruments before using for the experimental group 9.53 ± 2.873 standard deviation and the control group 9.67 ± 2.950 standard deviation, concluding that the experimental and control groups begin the experiment under equal conditions, a requirement for any experiment with a control group. In the after the instruments showed similar standard deviations between them, those of the experimental group 26.96 ± 6.467 standard deviation and the control group 22.58 ± 6.397 standard deviation. as an effect of the application of the technical fundamentals of volleyball and physical training. Concluding the research stating that the level of knowledge on the technical foundations of volleyball in the application of the before could be determined that had a basic level of knowledge, that is to say many of them, only knew empirically the basic actions that an athlete who practices volleyball should know, after applying the training the level of knowledge improved significantly since it could be observed students who perform a correct rotation, a set, a pass, an efficient block, among other actions that contributed to the development of the skills and abilities of the students. Finally, it is recommended to continue researching factors that contribute to improving sports practice.en_US
dc.description.abstractLa investigación que se presenta en esta oportunidad tiene como objetivo principal determinar el efecto de la aplicación de los fundamentos técnicos del vóley en el entrenamiento específico de los estudiantes del tercer grado de la Institución Educativa Secundaria N° 60993, distrito de Belén, Iquitos 2024. La investigación está orientado a un enfoque cuantitativo, de tipo experimental con grupo experimental y grupo control, así como al diseño cuasiexperimental, en una población estudiantil de 142 estudiantes de los cuales 71 fueron participes de un grupo experimental y 71 fueron de grupo de control, a quienes se les aplicó como técnica la observación, utilizando como instrumento una ficha de observación como parte del pre-test y post- test. Luego de aplicado los instrumentos de recolección de datos se procedió al análisis de la información utilizando la estadística descriptiva, para los instrumentos del antes utilizando para el grupo experimental 9,53 ± 2,873 de desviación estándar y el grupo control de 9,67 ± 2,950 de desviación estándar, concluyendo que el grupo experimental y control inician el experimento en condiciones iguales requisito de todo experimento con grupo control. En el después los instrumentos arrojaron desviaciones estándar parecidas entre sí, los del grupo experimental 26,96 ± 6,467 de desviación estándar y el grupo control de 22,58 ± 6,397 de desviación estándar. como efecto de la aplicación de los fundamentos técnicos del vóley y entrenamiento físico. Concluyendo la investigación afirmando que el nivel de conocimiento sobre los fundamentos técnicos del vóley en la aplicación del antes se pudo determinar que tenía un nivel de conocimiento básico, es decir muchos de ellos, solo conocían de forma empírica las acciones básicas que debe conocer un deportista que practica el vóley, luego de aplicar los entrenamientos el nivel de conocimiento mejoró significativamente ya que se podía observar estudiantes que realizar una rotación correcta, una armada, un pase, un bloqueo eficiente, entre otras acciones que contribuían al desarrollo de las habilidades y destrezas de los estudiantes. Finalmente recomienda continuar investigando factores que contribuyen a la mejora de la práctica deportiva.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectXes_PE
dc.subjectXes_PE
dc.subjectXes_PE
dc.subjectXes_PE
dc.titleFundamentos técnicos del voleibol y entrenamiento físico de estudiantes de institución educativa secundaria N°60993, Belén Iquitos 2024es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineEducación Físicaes_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidadeses_PE
thesis.degree.nameLicenciado(a) en Educación Física con mención en Formación Deportivaes_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni47691301
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-5600-396X
renati.advisor.dni05215713
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline151096es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorRodriguez Mera de Fababa, Nilda Manuela
renati.jurorVela Orbe, Jack
renati.jurorCordova Valera, Lourdes Roxana
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess