Show simple item record

dc.contributor.advisorTorrejón Mori, Pedro Emilio
dc.contributor.authorGarcia Barbaran, Rocio del Pilar
dc.date.accessioned2025-04-23T16:04:09Z
dc.date.available2025-04-23T16:04:09Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.otherX
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/11252
dc.description.abstractInquiry in order to determine the relationship between learning strategies and achievement of abilities in students in the area of Social Sciences at the Educational Institution “Miguel Acosta Oyarce” Caballococha 2024. This study uses a non experimental quantitative approach of a descriptive - correlational type, with a descriptive design. cross. With a population of 166 students and a sample of 117 students from the 2nd year of secondary school sections A, B C and D, of the “Miguel Acosta Oyarce” Caballococha Educational Institution, enrolled in the 2024 school year. The technique used in data collection was the interview and documentary analysis and as instruments, the questionnaire and the report cards. The data were processed using the statistical package SPSS (Statistical package for social sciences), edition 29 in Spanish and an Excel spreadsheet. The descriptive analysis, frequency, average, percentages, interpretation of the information and hypothesis testing, was carried out using the inferential statistical test Chi Square (X2) with α = 0.05% and confidence level of 0.95%, finding that X_c is true ^2>X_0.05^2 that is, 15.96079171 >12.59158724, proving that there is a relationship between the variables Learning Strategies and Skill Achievements. The hypothesis was accepted: there is a relationship between learning strategies and achievement of abilities in students in the area of Social Sciences at the Educational Institution “Miguel Acosta Oyarce” Caballococha 2024.en_US
dc.description.abstractIndagación con el fin determinar la relación entre estrategias de aprendizaje y logro de capacidades en estudiantes del área de Ciencias sociales en la Institución Educativa “Miguel Acosta Oyarce” Caballococha 2024. Este estudio de enfoque cuantitativo no experimental de tipo descriptivo – correlacional, de diseño descriptivo transversal. Con población de 166 estudiantes y muestra de 117 estudiantes del 2° de secundaria secciones A, B C y D, de la Institución Educativa “Miguel Acosta Oyarce” Caballococha, inscritos el año escolar 2024. La técnica que se utilizó en la recolección de datos fue la entrevista y el análisis documental y como instrumentos, el cuestionario y las actas de calificaciones. Los datos fueron procesados empleando el paquete estadístico SPSS (Statistical package for social sciences), edición 29 en castellano y hoja de cálculo Excel. El análisis descriptivo, frecuencia, promedio, porcentajes, interpretación de la información y prueba de hipótesis, se realizó utilizando la prueba estadística inferencial Chi Cuadrado (X2) con α = 0.05% y nivel de confianza de 0.95%, hallando que se cumple que X^2>X_0.05^2 es decir 𝟏𝟓.𝟗𝟔𝟎𝟕𝟗𝟏𝟕𝟏 > 𝟏𝟐.𝟓𝟗𝟏𝟓𝟖𝟕𝟐𝟒, probando que existe una relación entre las variables Estrategias de Aprendizaje y Logros de Capacidades. Se aceptó la hipótesis: existe relación relación entre estrategias de aprendizaje y logro de capacidades en estudiantes del área de Ciencias sociales en la Institución Educativa “Miguel Acosta Oyarce” Caballococha 2024.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectXes_PE
dc.subjectXes_PE
dc.subjectXes_PE
dc.subjectXes_PE
dc.titleEstrategias de aprendizaje y logro de capacidades en estudiantes del área de ciencias sociales en la institución educativa Miguel Acosta Oyarce, Caballococha 2024es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineEducación Secundaria con Especialidad en Ciencias Socialeses_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidadeses_PE
thesis.degree.nameLicenciado(a) en Educación Secundaria con Especialidad en Ciencias Socialeses_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni43715262
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-1826-0989
renati.advisor.dni05340249
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline121266es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorAcuña Reyna, Oscar Ernesto
renati.jurorDiaz Vasquez Selva, Libertad
renati.jurorRengifo Rengifo, Moises
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess