Programa educativo de picwriting para mejorar la producción de textos escritos en inglés en estudiantes de tercer grado de secundaria en la institución educativa Maynas del distrito de Iquitos 2023
Abstract
The main objective of this research work was to evaluate the effect of the Picwriting educational program on improving the production of written texts in English among third grade secondary students in the educational institution Maynas in the district of Iquitos in 2023. The type of research was evaluative with field designs, contemporary transectional, univariate and quasi-experimental, which included the administration of a pre-test, a post-test and the formation of a control group. The population consisted of 326 students, with a sample of 60 participants divided into two groups: an experimental group of 30 students and the control group of 30 students. The results at the end of the application of the program show that the average marks of the variable text production of the experimental group is higher than the average of the control group (14.464 > 9.208), likewise in its dimensions: adequacy of the text to the communicative situation (16.481> 10.815), organization and development of the text in a coherent and cohesive way (13.917> 8.389), use of conventions of written language in a pertinent way (13.605> 8.864). In conclusion, the application of the Picwriting educational program significantly improves the production of written texts in third grade high school students of the study population. with a statistical significance of p-value 0.001< α = 0.05, accepting the alternate hypothesis of study. El objetivo principal de este trabajo de investigación fue evaluar el efecto del programa educativo Picwriting en la mejora de la producción de textos escritos en inglés en alumnos de tercer grado de secundaria en la institución educativa Maynas del distrito de Iquitos 2023. El tipo de investigación fue evaluativo y utilizó diseños de campo, contemporáneo transeccional, Univariable y cuasi-experimental que incluyó la aplicación de una pre-prueba, post-prueba y conformación de un grupo control. La población fue de 326 estudiantes con una muestra de 60, que estuvo dividido en dos grupos: un grupo experimental de 30 alumnos y un grupo control de 30 alumnos. Los resultados al finalizar la aplicación del programa muestran que el promedio de notas de la variable producción de textos del grupo experimental es mayor que el promedio del grupo control (14,464 > 9.208), de igual modo en sus dimensiones: adecuación del texto a la situación comunicativa (16,481> 10,815), organización y desarrollo del texto de forma coherente y cohesionada (13,917> 8,389), utilización de convenciones del lenguaje escrito de forma pertinente (13,605> 8,864). En conclusión, la aplicación del programa educativo Picwriting mejora significativamente la producción de textos escritos en estudiantes de tercer grado de secundaria de la población de estudio. con una significancia estadística de p-valor 0,001< α = 0,05, aceptando la hipótesis alterna de estudio.
Collections
- Tesis [9]