Show simple item record

dc.contributor.advisorFlores Flores, Luis Antonio
dc.contributor.authorChavez Suarez Danny Javier
dc.contributor.authorAcosta Culqui, Amadeo
dc.date.accessioned2025-05-20T12:55:21Z
dc.date.available2025-05-20T12:55:21Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.otherX
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/11357
dc.description.abstractThe research analyzed the impact of environmental noise on the learning of students at Colegio Sagrado Corazón de Iquitos in 2023, with a sample of 153 female students from primary and secondary levels. Direct measurement and perception methodologies were employed for environmental noise, and teaching-learning and attitudinal criteria were used to assess the level of learning, in accordance with the Ministry of Education. Noise levels were recorded during school hours, comparing them with WHO and ECA standards. The results showed that noise levels exceeded recommended standards indoors with students by over 35 dB, and without students by over 30 dB, and outdoors by over 26 dB, potentially affecting learning. Despite high noise levels, teachers rated academic performance as outstanding. However, a correlation of 39.1% was found, classified as low, between noise and academic performance.en_US
dc.description.abstractLa investigación analizó el impacto del ruido ambiental y la relación con el aprendizaje de estudiantes del Colegio Sagrado Corazón de Iquitos en 2023, con una muestra de 153 alumnas de primaria y secundaria. Se emplearon metodologías de medición directa y percepción para el ruido ambiental, y para evaluar el nivel de aprendizaje se utilizaron criterios de enseñanza aprendizaje y actitudinales, conforme al Ministerio de Educación. Se registraron niveles de ruido durante el horario escolar, comparándolos con los estándares de la OMS y el ECA. Los resultados mostraron que los niveles de ruido superaban los estándares recomendados en el interior con alumnas en más del 35 dB y sin alumnas en más de 30 dB y en el exterior en más del 26 dB posiblemente afectando el aprendizaje. A pesar de altos niveles de ruido, los maestros calificaron el rendimiento académico como destacado. Sin embargo, se encontró una correlación del 39.1%, que se clasifica baja entre el ruido y el rendimiento académico.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectXes_PE
dc.subjectXes_PE
dc.subjectXes_PE
dc.subjectXes_PE
dc.titleRuido ambiental y el nivel de aprendizaje en estudiantes del colegio Sagrado Corazón Iquitos 2023es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesises_PE
thesis.degree.disciplineMaestría en Ciencias y Tecnologías Ambientales con Mención en Industria del Petróleo y Medio Ambientees_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Escuela de Postgradoes_PE
thesis.degree.nameMaestro(a) en Ciencias y Tecnologías Ambientales con Mención en Industria del Petróleo y Medio Ambientees_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#2.07.01es_PE
renati.author.dni70763260
renati.author.dni41386375
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-1981-2012
renati.advisor.dni45218431
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#trabajoDeInvestigaciones_PE
renati.discipline724067es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#maestroes_PE
renati.jurorSouza Najar, Rosa Isabel
renati.jurorPaisig Vela, Fernando Ronald
renati.jurorCarrasco Montañez, Daniel Diómedes
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess