Show simple item record

dc.contributor.advisorFlores Saavedra Rafael
dc.contributor.authorDiaz Armas, Alix Christina
dc.date.accessioned2025-05-23T14:39:59Z
dc.date.available2025-05-23T14:39:59Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.otherX
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/11380
dc.description.abstractThis study primarily aims to investigate the influence of the quality of performance of School Management Committees on the fulfillment of School Management Commitments in urban public secondary schools within the Maynas Local Educational Management Unit (UGEL) in 2023. Classified as a basic research study, it seeks to generate new knowledge in a context where similar studies are scarce. Methodologically, a non-experimental quantitative design was employed, using a survey administered to the directors of 91 educational institutions as the data collection instrument. Statistical analysis, measured by the Nagelkerke index, did not reveal a significant relationship between the overall performance of SMCs and the global fulfillment of SMCs (Nagelkerke = 0.709; p > 0.05). However, upon analyzing the specific objectives, a significant relationship was found between the performance of the Operations Management Committee and the fulfillment of SMC 3 (Nagelkerke = 0.498; p < 0.05), the performance of the Pedagogical Management Committee and the fulfillment of SMC 4 (Nagelkerke = 0.484; p < 0.05), and the performance of the Welfare Management Committee and the fulfillment of SMC 5 (Nagelkerke = 0.451; p < 0.05). These findings suggest that while the overall performance of SMCs does not significantly impact the global fulfillment of commitments, there is a significant influence between the specific performance of each committee and the fulfillment of commitments associated with their respective areas of competence.en_US
dc.description.abstractEste estudio tiene como objetivo principal explicar la influencia de la calidad del desempeño de los Comités de Gestión Escolar y el cumplimiento de los Compromisos de Gestión Escolar en instituciones educativas públicas secundarias urbanas de la Unidad de Gestión Educativa Local (UGEL) Maynas durante el año 2023. Al tratarse de una investigación que busca generar nuevo conocimiento en un contexto donde aún no existen estudios similares, se clasifica como básica. Metodológicamente, se empleó un diseño cuantitativo no experimental, utilizando como instrumento de recolección de datos una encuesta dirigida a los directores de 91 instituciones educativas. Los resultados del análisis estadístico, medido a través del índice de Nagelkerke, no evidenciaron una relación significativa entre el desempeño general de los CGE y el cumplimiento global de los CGE (Nagelkerke = 0.709; p > 0.05). Sin embargo, al analizar los objetivos específicos, se encontró una relación significativa entre el desempeño del Comité de Gestión de Condiciones Operativas y el cumplimiento del CGE 3 (Nagelkerke = 0.498; p < 0.05), el desempeño del Comité de Gestión Pedagógica y el cumplimiento del CGE 4 (Nagelkerke = 0.484; p < 0.05) y el desempeño del Comité de Gestión del Bienestar y el cumplimiento del CGE 5 (Nagelkerke = 0.451; p < 0.05). Estos hallazgos sugieren que, aunque el desempeño general de los CGE no influye significativamente en el cumplimiento global de los compromisos, sí existe una influencia significativa entre el desempeño específico de cada comité y el cumplimiento de los compromisos asociados a sus respectivas áreas de competencia.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectXes_PE
dc.subjectXes_PE
dc.subjectXes_PE
dc.subjectXes_PE
dc.titleLa calidad del desempeño de los comités de gestión escolar y su influencia en el cumplimiento de los compromisos de gestión escolar de las instituciones educativas públicas urbanas secundarias de la Ugel Maynas 2023es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesises_PE
thesis.degree.disciplineMaestría en Educación con Mención en Gestión Educativaes_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Escuela de Postgradoes_PE
thesis.degree.nameMaestro(a) en Educación con Mención en Gestión Educativaes_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni44783150
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-1898-8996
renati.advisor.dni42220553
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline191027es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#maestroes_PE
renati.jurorDe la Puente Gonzalez, Ynés Amanda
renati.jurorRíos Pérez, Cecilia
renati.jurorGratelly Silva, Wagner Antonio
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess