Sistema informático de escritorio para la gestión académica del Cetpro Maynas, 2024
Abstract
The study addresses the general problem: How, through the use of a desktop computer system, the academic management of CETPRO Maynas, 2024 is improved? Its general objective is “To implement a desktop computer system to improve the Academic Management of CETPRO Maynas, 2024”. The research focused on optimizing key processes such as the registration of students and teachers, the collection of tuition, the creation of schedules, and the generation of reports. A quantitative approach was used with a pre-experimental design, observing the operation times before and after the implementation of the system. The study population included the administrative and academic processes of CETPRO, and a sample of specific records was analyzed to measure the impact of the system. The results showed a significant reduction in operating times, with improvements ranging from 35% to 72%, highlighting the efficiency of the implemented system. We conclude that the implementation of the desktop computing system not only improves operational efficiency, but also increases user satisfaction, exceeding initial expectations and validating the hypothesis that the right technology can transform educational management. This study provides a viable and effective technological solution for educational institutions seeking to modernize their processes, offering a solid foundation for future research and applications in similar contexts. El estudio aborda el problema general: ¿De qué manera, mediante el uso de un sistema informático de escritorio mejora la gestión académica del CETPRO Maynas, 2024?, tiene como objetivo general “Implementar un sistema informático de escritorio para mejorar la Gestión Académica del CETPRO Maynas, 2024”, La investigación se enfocó en optimizar procesos clave como el registro de alumnos y docentes, el cobro de matrículas, la creación de horarios, y la generación de reportes. Se utilizó un enfoque cuantitativo con un diseño preexperimental, observando los tiempos de operación antes y después de la implementación del sistema. La población de estudio incluyó los procesos administrativos y académicos del CETPRO, y se analizó una muestra de registros específicos para medir el impacto del sistema. Los resultados mostraron una reducción significativa en los tiempos de operación, con mejoras que van desde un 35% hasta un 72%, destacando la eficiencia del sistema implementado. Concluimos que la implementación del sistema informático de escritorio no solo mejora la eficiencia operativa, sino que también aumenta la satisfacción de los usuarios, superando las expectativas iniciales y validando la hipótesis de que la tecnología adecuada puede transformar la gestión educativa. Este estudio aporta una solución tecnológica viable y efectiva para instituciones educativas que buscan modernizar sus procesos, ofreciendo una base sólida para futuras investigaciones y aplicaciones en contextos similares.
Collections
- Tesis [130]