Show simple item record

dc.contributor.advisorVásquez Matute, Sol Patricia
dc.contributor.authorRomayna Celis, Cecilia Laly
dc.date.accessioned2025-05-30T14:23:04Z
dc.date.available2025-05-30T14:23:04Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.other373.13 R81 2025
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/11398
dc.description.abstractThis study investigated the relationship between metacognitive strategies and reading comprehension in first grade high school students. Using a descriptive correlational, quantitative, non-experimental design, data from 59 students were analyzed. One hundred percent of the total population was used as the sample. The results showed a significant positive correlation (Tau-b-Kendall = 0.787; p-value = 0.000) between the two variables. supporting the hypothesis that the effective use of metacognitive strategies improves reading comprehension.en_US
dc.description.abstractEste estudio investigó la relación entre estrategias metacognitivas y comprensión lectora en estudiantes de primer grado de secundaria. Utilizando un diseño descriptivo-correlacional cuantitativo y no experimental, se analizaron datos de 59 estudiantes. El ciento por ciento de la población total se utilizó como muestra. Los resultados mostraron una correlación positiva significativa (Tau-b-Kendall = 0,787; p-valor = 0,000) entre ambas variables, apoyando la hipótesis de que el uso efectivo de estrategias metacognitivas mejora la comprensión lectora.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectMétodo de aprendizajees_PE
dc.subjectMetacogniciónes_PE
dc.subjectComprensión lectoraes_PE
dc.subjectEstudiante de secundariaes_PE
dc.subjectEscuelas ruraleses_PE
dc.titleEstrategias metacognitivas y su relación en la comprensión lectora en estudiantes del primer grado de secundaria de la institución educativa N° 601526 José Barletti Pascuali Río Chambira, Nauta 2023es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineEducación Secundaria con Especialidad en Lengua y Literaturaes_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidadeses_PE
thesis.degree.nameLicenciado(a) en Educación Secundaria con especialidad en Lengua y Literaturaes_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni46573367
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8760-7758
renati.advisor.dni05232872
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline121746es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorBruño Mozombite, Edinzon
renati.jurorPongo Mendo, Enrique Gabriel
renati.jurorParedes Isuiza, Heydi Mariel
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess