Programa educativo de canto coral en el mejoramiento de la concentración en estudiantes de primer grado de primaria en el centro educativo parroquial Nuestra Señora de Fátima Belén 2023
Abstract
A study was conducted to evaluate the effects of an educational program aimed at improving concentration in two groups of First Grade Primary Education students at CEP Nuestra Señora de Fátima. The study adopted a quasi-experimental design with a non-randomized control group. The sample included 60 girls, divided into two groups: the experimental group (30 girls from Section “A”) and the control group (30 girls from Section “B”). At the start of the study, both groups showed low levels of concentration, as measured by the Concentration Test by Díaz Langa (1996), adapted for Peru by Ruiz Alva (2000). Only the experimental group participated in the educational program. Upon completion of the program, the concentration test was re-administered. The results, analyzed using Student’s *t*-test, revealed a significant improvement in the concentration of the experimental group compared to the control group. The girls in the experimental group demonstrated improvements in all areas of concentration: breadth, oscillation, intensity, and control. In conclusion, the educational program was effective in significantly improving concentration in the experimental group. The recommendations emphasize the importance of promoting concentration from the earliest stages of life, based on these findings. Se realizó un estudio para evaluar los efectos de un programa educativo destinado a mejorar la concentración en dos grupos de estudiantes del Primer Grado de Educación Primaria del CEP Nuestra Señora de Fátima. El estudio adoptó un diseño cuasiexperimental con un grupo control no aleatorizado. La muestra incluyó a 60 niñas, divididas en dos grupos: el grupo experimental (30 niñas de la Sección “A”) y el grupo control (30 niñas de la Sección “B”). Al inicio del estudio, ambos grupos mostraron bajos niveles de concentración según la Prueba de Concentración de Díaz Langa (1996), adaptada para el Perú por Ruiz Alva (2000). Solo el grupo experimental participó en el programa educativo. Al finalizar el programa, se aplicó nuevamente la prueba de concentración. Los resultados, analizados con el estadístico Razón “t” de Student, mostraron una mejora significativa en la concentración del grupo experimental en comparación con el grupo control. Las niñas del grupo experimental presentaron mejoras en todas las áreas de la concentración: amplitud, oscilación, intensidad y control. En conclusión, el programa educativo fue efectivo para mejorar significativamente la concentración en el grupo experimental. Las recomendaciones enfatizan la importancia de promover la concentración desde las primeras etapas de la vida, basándose en estos hallazgos.
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- Tesis [9]