Show simple item record

dc.contributor.advisorChucos Calixto, Walter Luis
dc.contributor.authorMurrieta Rios, Jesus Armando
dc.date.accessioned2025-06-30T17:17:37Z
dc.date.available2025-06-30T17:17:37Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.other373.19 M95 2025
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/11522
dc.description.abstractThe objective of the study was to analyze the relationship between the level of linguistic barriers and the understanding of mathematical problems in students of the seventh cycle of secondary school at the I.E. N° 60080 Carlos Patricio Olórtegui Sáenz in the year 2023. A relational research was used with a field, bivariate and transversal design. The sample was made up of 310 students, to whom two questionnaires were applied using the survey technique. The results revealed a p value of .000, lower than the significance level of .05, which allowed us to reject the null hypothesis. Furthermore, the evaluation coefficient (rho = -.522) indicated a moderate negative relationship between language barriers and understanding of mathematical problems. In conclusion, it was found that the reduction of language barriers is associated with an improvement in the ability to understand mathematical problems in high school students.en_US
dc.description.abstractEl estudio tuvo como objetivo analizar la relación entre el nivel de barreras lingüísticas y la comprensión de problemas matemáticos en estudiantes del séptimo ciclo de secundaria de la I.E. N° 60080 Carlos Patricio Olórtegui Sáenz en el año 2023. Se utilizó una investigación de tipo relacional con un diseño de campo, bivariado y transversal. La muestra estuvo conformada por 310 estudiantes, a quienes se aplicaron dos cuestionarios mediante la técnica de encuesta. Los resultados revelaron un p-valor de .000, inferior al nivel de significancia de .05, lo que permitió rechazar la hipótesis nula. Además, el coeficiente de correlación (rho = -.522) indicó una relación negativa moderada entre las barreras lingüísticas y la comprensión de problemas matemáticos. En conclusión, se encontró que la reducción de las barreras lingüísticas está asociada con una mejora en la capacidad de comprender problemas matemáticos en estudiantes de secundaria.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectMatemáticases_PE
dc.subjectComprensiónes_PE
dc.subjectResolución de problemases_PE
dc.subjectBarrera lingüísticaes_PE
dc.subjectEstudiante de secundariaes_PE
dc.titleBarreras linguísticas y comprensión de problemas matemáticos en estudiantes del séptimo ciclo de secundaria de la IE N° 60080 Carlos Patricio Olórtegui Saenz 2023es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineEducación Secundaria con Especialidad en Matemática e Informáticaes_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidadeses_PE
thesis.degree.nameLicenciado(a) en Educación Secundaria con Especialidad en Matemática e Informáticaes_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni48418607
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-8399-0545
renati.advisor.dni05359833
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline121836es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorZapata Vasquez, Eliseo Edgardo
renati.jurorReyes Muñoz, Margarita Genoveva
renati.jurorMurrieta Vasquez, Pedro
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess