Factores asociados a la competencia digital de docentes de inglés en instituciones educativas secundarias públicas de la ciudad de Iquitos 2021
Abstract
The objective of this study was to explain the influence of factors associated with the digital competence of English teachers in public secondary schools in the city of Iquitos 2021. This explanatory study employed a contemporary cross-sectional, multivariable field design. The population consisted of 268 teachers, with a sample of 128 teachers. Data was collected using a validated and reliable Lickert scale questionnaire. The results revealed that the mean score for factors associated with teacher digital competence was 84,6 out of 100. Similarly, the mean score for its dimensions were as follows: Attitude toward technology 86.1, perception of technology 85.42, and capacity for innovation 76.8. Teacher digital competence itself had a mean of 77.8, with subcategories including: Information and information literacy 78.6, Communication and collaboration of digital content 76.7, creation of digital content, Security 76.6, and problem solving 80.7. The study concluded that the associated factors do not significantly influence digital competence among English teachers in public secondary schools in the city of Iquitos 2021, (r=0.001 wp-value.0.256 > α = 0.05). Given the absence of correlation, regression analysis was deemed unnecessary to determine the influence. El objetivo de este estudio fue explicar la influencia de los factores asociados a la competencia digital de docentes de inglés en instituciones educativas secundarias públicas de la ciudad de Iquitos 2021. Es de tipo explicativo, de diseños de campo, contemporáneo transeccional y multivariable, cuya población estuvo constituida por 268 docentes, con una muestra de 128 docentes. Para la recolección de datos se utilizó un cuestionario en la escala de Likert válido y confiable. Los resultados muestran que la media de los factores asociados a la competencia digital docente es 84,6 de 100. Lo mismo sucede en sus dimensiones: Actitud hacia la tecnología 86,1, percepción a la tecnología 85,42, capacidad de innovación 78,6. Así mismo la competencia digital docente tuvo una media de 77,8, Información y alfabetización informacional 78,4, Comunicación y colaboración de contenidos digitales 76,7 creación de contenidos digitales 76,8, Seguridad 76,6 y resolución de problemas 80,7. El estudio concluyó que, los factores asociados no influyen significativamente en la competencia digital en docentes de inglés en instituciones educativas secundarias públicas de la ciudad de Iquitos 2021. (r = 0,001 con p-valor, 0,256 > α = 0,05). Al no existir correlación no es necesario realizar la regresión para determinar la influencia.
Collections
- Tesis [8]