Relación entre la educación socioemocional y el desempeño académico de los estudiantes de educación secundaria de la I.E.P.S.M. N° 60080 Carlos Patricio Olórtegui Sáenz, provincia de Ramón Castilla 2024
Abstract
The present research focuses on the significant relationship between socioemotional education and the academic performance of secondary school students at I.E.P.S.M. N° 60080 Carlos Patricio Olórtegui Sáenz, Mariscal Ramón Castilla Province, in 2024. Specific objectives were established to examine the relationship between aspects of socioemotional education (social skills, classroom climate, values) and academic performance. The study employed a descriptive correlational methodology, using a survey to collect data on each dimension of social-emotional education. The questionnaires included 16 questions for each dimension, administered to students at the institution. The findings show that 44.4% show a good level of social-emotional education; for the academic performance variable, 44.0% gave an outstanding result. In addition, Spearman's Rho test showed a significance of 0.000, which indicates that there is a significant relationship between socioemotional education and the academic performance of secondary school students at I.E.P.S.M. N° 60080 Carlos Patricio Olórtegui Sáenz, Mariscal Ramón Castilla Province, 2024. Likewise, the dimensions social skills, classroom climate and the dimension values show a significance of 0.000, these dimensions are significantly related to the variable Academic Performance. La presente investigación se centra en la relación significativa entre la educación socioemocional y el desempeño académico de los estudiantes de educación secundaria en la I.E.P.S.M. N° 60080 Carlos Patricio Olórtegui Sáenz, Provincia Mariscal Ramón Castilla, en 2024. Se establecieron objetivos específicos para examinar la relación entre aspectos de la educación socioemocional (habilidades sociales, clima en el aula, valores) y el rendimiento académico. El estudio empleó una metodología descriptivo-correlacional, utilizando una encuesta para recolectar datos sobre cada dimensión de la educación socioemocional. Los cuestionarios incluyeron 16 preguntas para cada dimensión, administradas a los estudiantes de la institución. Los hallazgos demuestran que el 44,4% muestra un buen nivel en la educación socioemocional; por su parte, la variable desempeño académico, el 44,0% dio como resultado sobresaliente. Además, la prueba Rho de Spearman evidenció una significancia de 0,000, lo que indica que una existe relación significativa entre la educación socioemocional y el desempeño académico de los estudiantes de educación secundaria de la I.E.P.S.M. N° 60080 Carlos Patricio Olórtegui Sáenz, Provincia Mariscal Ramón Castilla, 2024. Asimismo, las dimensiones habilidades sociales, clima de clases y la dimensión valores muestran una significancia de 0,000, dichas dimensiones se relacionan significativamente con la variable Desempeño Académico.
Collections
- Tesis [15]