dc.contributor.advisor | Ramírez Chung, José Francisco | |
dc.contributor.author | Paima Martinez, Freddy Fabiano | |
dc.date.accessioned | 2025-07-11T15:12:31Z | |
dc.date.available | 2025-07-11T15:12:31Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.other | 333.72 P17 2025 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12737/11576 | |
dc.description.abstract | This research work was developed at the Cesar Vallejo school in Iquitos in 2024, its objective was to determine environmental awareness from the cognitive and behavioral perspective in 5th grade high school students. The research was quantitative in its approach, the data collection planning was prospective, and its level of research is descriptive relational, and its research design is non-experimental, cross-sectional. The research had the participation of 101 enrolled students belonging to three sections, who were present during the application of the data collection instrument. The survey technique was used and a questionnaire was applied, with two indicators, one with 9 questions and the other with 10 statements on the Likert type scale that were previously validated in content and subjected to reliability tests. The data obtained were analyzed based on the objectives and hypotheses of the research and were organized in a Basic Data Matrix (BDM), to then be processed and analyzed. The main findings showed a predominance of average levels of cognitive environmental awareness; most students had average levels of cognitive environmental awareness. Furthermore, favorable attitudes toward environmental behaviors predominated, indicating a strong behavioral predisposition toward environmental sustainability. Cognitive environmental awareness and behavioral environmental awareness can develop independently in educational contexts, which is consistent with recent studies showing a weak or nonexistent correlation between environmental knowledge and pro-environmental behavior. | en_US |
dc.description.abstract | El presente trabajo de investigación se desarrolló en el colegio Cesar Vallejo de Iquitos en el año 2024, tuvo por objetivo determinar la conciencia ambiental desde la perspectiva cognitiva y conductual en los alumnos del 5° de secundaria. La investigación por su enfoque es cuantitativa, por la planificación de la recolección de datos fue prospectivo y por su nivel de investigación es descriptivo relacional y como diseño de investigación es no experimental, transeccional. La investigación contó con la participación de 101 estudiantes matriculados pertenecientes a tres secciones, quienes estuvieron presentes durante la aplicación del instrumento de recolección de datos. Se empleó la técnica de la encuesta y se aplicó un cuestionario, con dos indicadores, uno con 9 preguntas y otro con 10 afirmaciones en la escala tipo Likert que previamente fueron validados en contenido y sometidos a pruebas de confiabilidad. Los datos obtenidos fueron analizados en función de los objetivos e hipótesis de la investigación y se organizaron en una Matriz Básica de Datos (MBD), para luego ser procesados, analizados. Las principales conclusiones expresaron que existe predominancia del nivel regular de conciencia ambiental cognitiva; la mayoría de los estudiantes se ubican en un nivel regular de conciencia ambiental cognitiva. Asimismo, existe un predominio de actitudes favorables hacia conductas ambientales: indicando una sólida predisposición conductual hacia la sostenibilidad ambiental. La conciencia ambiental cognitiva y la conciencia ambiental conductual pueden desarrollarse de manera independiente en contextos educativos, lo que coincide con estudios recientes que evidencian una débil o nula correlación entre conocimientos ambientales y comportamientos proambientales. | es_PE |
dc.format | application/pdf | es_PE |
dc.language.iso | spa | es_PE |
dc.publisher | Universidad Nacional de la Amazonía Peruana | es_PE |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | * |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | * |
dc.subject | Educación ambiental | es_PE |
dc.subject | Conciencia | es_PE |
dc.subject | Estudiante de secundaria | es_PE |
dc.title | Conciencia ambiental en estudiantes del quinto de secundaria del colegio cooperativo - César Vallejo. Iquitos. Loreto. 2024 | es_PE |
dc.type | info:eu-repo/semantics/bachelorThesis | es_PE |
thesis.degree.discipline | Ingeniería en Gestión Ambiental | es_PE |
thesis.degree.grantor | Universidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Agronomía | es_PE |
thesis.degree.name | Ingeniero(a) en Gestión Ambiental | es_PE |
dc.subject.ocde | https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.07.01 | es_PE |
renati.author.dni | 71227681 | |
renati.advisor.orcid | https://orcid.org/0000-0002-9952-1169 | |
renati.advisor.dni | 05286297 | |
renati.type | https://purl.org/pe-repo/renati/type#tesis | es_PE |
renati.discipline | 521236 | es_PE |
renati.level | https://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesional | es_PE |
renati.juror | Avila Fucos, Manuel Calixto | |
renati.juror | Yalta Vega, Ronald | |
renati.juror | Huanca Diaz, Jose Ricardo | |
dc.publisher.country | PE | es_PE |