dc.contributor.advisor | Ramírez Chung, José Francisco | |
dc.contributor.author | Ferreyra Curico, Juanita | |
dc.date.accessioned | 2025-08-05T15:15:40Z | |
dc.date.available | 2025-08-05T15:15:40Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12737/11681 | |
dc.description.abstract | This research work was developed in the secondary school of the Quistococha hamlet in the year 2024, and its objective was to study the environmental culture in the fifth year of secondary school students of said school. The research was quantitative, prospective, and descriptive comparative and the research design is non experimental. The research had the participation of 49 students, who were present during the application of the data collection instrument. The survey technique was used and a questionnaire was applied, with four dimensions, each with 5 questions, which had previously been validated and subjected to reliability tests. The main results were that the results reveal a critical deficit in water environmental culture among students, likewise the study reveals a fragmented knowledge about soil environmental culture, where students show moderate understanding of general concepts and that gender differences are significant in specific areas, Likewise, there is a marked knowledge gap between the identification of recyclable materials and the understanding of more complex concepts of environmental management, and that while it is true that students value biodiversity but lack concrete knowledge about its components and conservation. | en_US |
dc.description.abstract | El presente trabajo de investigación se desarrolló en el colegio secundario del caserío Quistococha en el año 2024, tuvo por objetivo estudiar la cultura ambiental en los estudiantes del quinto año de secundaria de dicho colegio. La investigación fue cuantitativa, prospectivo, y descriptivo comparativo y de diseño de investigación es no experimental, La investigación contó con la participación de 49 estudiante, quienes estuvieron presentes durante la aplicación del instrumento de recolección de datos. Se empleó la técnica de la encuesta y se aplicó un cuestionario, con cuatro dimensiones, cada uno con 5 preguntas, que previamente habían sido validados y sometidos a pruebas de confiabilidad. Los resultados principales fueron que los resultados revelan un déficit crítico en la cultura ambiental hídrica entre los estudiantes , asimismo el estudio revelan un conocimiento fragmentado sobre cultura ambiental de suelos, donde los alumnos muestran comprensión moderada de conceptos generales y que las diferencias de género son significativas en áreas específicas, Asimismo, existe una brecha de conocimiento marcada entre la identificación de materiales reciclables y la comprensión de conceptos más complejos de gestión ambiental, y que si bien es cierto que los estudiantes valoran la biodiversidad pero carecen de conocimientos concretos sobre sus componentes y conservación. | es_PE |
dc.format | application/pdf | es_PE |
dc.language.iso | spa | es_PE |
dc.publisher | Universidad Nacional de la Amazonía Peruana | es_PE |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | * |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | * |
dc.subject | Conservación de la naturaleza | es_PE |
dc.subject | Cultura | es_PE |
dc.subject | Estudiante de secundaria | es_PE |
dc.title | Cultura ambiental en estudiantes del 5° año de secundaria del colegio Quistococha. San Juan, Loreto, 2024 | es_PE |
dc.type | info:eu-repo/semantics/bachelorThesis | es_PE |
thesis.degree.discipline | Ingeniería en Gestión Ambiental | es_PE |
thesis.degree.grantor | Universidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Agronomía | es_PE |
thesis.degree.name | Ingeniero(a) en Gestión Ambiental | es_PE |
dc.subject.ocde | https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.07.01 | es_PE |
renati.author.dni | 75560085 | |
renati.advisor.orcid | https://orcid.org/0000-0002-9952-1169 | |
renati.advisor.dni | 05286297 | |
renati.type | https://purl.org/pe-repo/renati/type#tesis | es_PE |
renati.discipline | 521236 | es_PE |
renati.level | https://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesional | es_PE |
renati.juror | Manrique del Aguila, Julio Abel | |
renati.juror | Garay Vasquez, Edson Herless | |
renati.juror | Dominguez Villacorta Orlando | |
dc.publisher.country | PE | es_PE |