Show simple item record

dc.contributor.advisorGuzmán Cornejo, Edgar
dc.contributor.advisorJara Ibarra, Juan de Dios
dc.contributor.authorGuerrero Vargas, Jeniffer Ximena
dc.date.accessioned2022-03-18T17:56:51Z
dc.date.available2022-03-18T17:56:51Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/7874
dc.description.abstractThe purpose of this study was to compare sixth cycle students’ achievement of oral communication in English at Maynas secondary school, Iquitos 2020, according to school shifts. The research was of a comparative type with field study, transectional contemporary, and univariable designs. The population was made up by 421 students with a deterministic sample of 183: 102 students of the morning shift and 81 students of the afternoon shift. Data gathering tools used were valid and reliable oral comprehension test, speaking performance test, and rubric. Results show that both shifts are at the same level achievement of oral communication, as their mean scores were 7,104 and 7,224. In its dimensions: Getting information (15,677>15,218) “expected achievement”, inferencing and interpreting information (17,300>17,170) “expected achievement”, use of non-verbal and paraverbal resources (13,257<13,433) “in process”, and strategic interaction (2,685<2,730) “Pre-beginner”. In conclusion, the Mann-Whitney U test for independent samples showed that there is no statistically significant difference between the two groups of the study population as p-value = 0.319 ? ? = 0,05 rejecting the working hypothesis.en_US
dc.description.abstractEl objetivo del presente estudio fue comparar el logro en comunicación oral en inglés en estudiantes del sexto ciclo de Educación Básica Regular turno mañana y tarde en la Institución Educativa Pública Maynas. La investigación fue de tipo comparativo con diseños de campo, transeccional contemporáneo y univariable. La población estuvo conformada por 421 estudiantes y una muestra determinística de 183: 102 del turno mañana y 81 del turno tarde. Los datos fueron recogidos a través de una prueba de desempeño oral y rúbricas válidas y confiables. Los resultados muestran que ambos turnos están en el mismo nivel de comunicación oral, ya que sus promedios en escala vigesimal fueron de 7,104 y 7,224, ubicados “en inicio”. En las dimensiones: Obtención de información (15,677 > 15,218) “logro previsto”, inferencia e interpretación de información (17,300 > 17,170) “logro previsto”, utilización de recursos no verbales y para verbales (13,257 < 13,433) “en proceso” e interacción estratégica (2,685 < 2,730) “pre-inicio”. En conclusión, la prueba U de Mann-Whitney para muestras independientes arrojó que no existe diferencias estadísticamente significativas entre los estudiantes del sexto ciclo turno mañana y tarde, pues el p-valor =0,319 ? ?=0,05 rechazando la hipótesis alterna.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectComunicación orales_PE
dc.subjectEnseñanza de idiomases_PE
dc.subjectLengua inglesaes_PE
dc.subjectAlumnos de secundariaes_PE
dc.subjectEscuelas públicases_PE
dc.titleLa comunicación oral en inglés en estudiantes del sexto ciclo de educación básica regular turno mañana y tarde en la institución educativa pública Maynas, Iquitos 2020es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineEducación Secundaria con Especialidad en Idiomas Extranjeros con mención en Inglés-Francéses_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidadeses_PE
thesis.degree.nameLicenciado(a) en Educación Secundaria con Especialidad en Idiomas Extranjeros con mención en Inglés-Francéses_PE
dc.subject.ocdehttp://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni71025890
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4978-0111
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-3151-8569
renati.advisor.dni05348118
renati.advisor.dni05397655
renati.typehttp://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline121996es_PE
renati.levelhttp://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorVasquez Mesia, Martha Isabel
renati.jurorMoscoso Luppi, Ema Raquel del Carmen
renati.jurorCastro Perez, Janny Selena
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess