Show simple item record

dc.contributor.advisorPinedo Manzur, Freddy Martín
dc.contributor.authorApagüeño Pérez, Régulo
dc.date.accessioned2022-03-25T16:28:50Z
dc.date.available2022-03-25T16:28:50Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/7896
dc.description.abstractThe level of education of the population contributes to having a better, fairer society, with less poverty and greater possibilities for personal development. This master thesis seeks to determine the relationship between the budget execution of the Regional Directorate of Education of Loreto to increase the population's access to regular basic education and the number of new students, in the period 2015 - 2019. With this objective, the present investigation of Quantitative type, Correlational level and Non-Experimental design was carried out. The research concludes that there is no relationship between budget execution and the new number of students, a conclusion based on the result of the statistical test based on the Correlation Coefficient, which was r = -0.547337094; and in the Correlation Coefficient R2 = 0.299577894. With these results, it can be determined that there is no association or statistical significance between the aforementioned variables. The budget execution by type of resource to increase the population's access to regular basic education was concentrated in Ordinary Resources, whose expenditure amounted to the sum of S /. 4,981,630.39 (63.72% of the total). Expenditure on goods and services financed with ordinary resources was used mainly in the Administrative Service Contract (CAS), and reached S/. 1,024,588.93 (22.29%). The access of new students had a negative evolution.en_US
dc.description.abstractEl nivel de educación de la población contribuye a tener una mejor sociedad, más justa, con menos pobreza y mayores posibilidades de desarrollo personal. En esta tesis magistral se busca determinar la relación entre la ejecución presupuestal de la Dirección Regional de Educación de Loreto para incrementar el acceso de la población a la educación básica regular y el número de nuevos alumnos, en el periodo 2015 – 2019. Con este objetivo, se llevó a cabo la presente investigación de tipo Cuantitativa, nivel Correlacional y de diseño No Experimental. La investigación concluye que no existe relación entre le ejecución presupuestal y el nuevo número de alumnos, conclusión basada en el resultado de la prueba estadística basada en el Coeficiente de Correlación que fue de r = -0.547337094; y en el Coeficiente de Correlación R2 = 0.299577894. Con estos resultados se puede determinar que no existe asociación ni significancia estadística entre las variables antes mencionadas. La ejecución presupuestal por tipo de recurso para incrementar el acceso de la población a la educación básica regular se concentró en Recursos Ordinarios, cuyo gasto ascendió a la suma de S/. 4,981,630.39 (63.72% del total). El gasto en bienes y servicios financiado con recursos ordinarios fue utilizado mayoritariamente en Contrato Administrativo de Servicios (CAS), y alcanzó a S/. 1,024,588.93 (22.29%). El acceso de nuevos alumnos tuvo una evolución negativa.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectEjecución del presupuestoes_PE
dc.subjectSector de la educaciónes_PE
dc.subjectAcceso a la educaciónes_PE
dc.subjectAlumnoses_PE
dc.titleLa ejecución presupuestal de la Dirección Regional de Educación de Loreto para incrementar el acceso a la educación básica regular y el número de nuevos alumnos periodo 2015 - 2019es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesises_PE
thesis.degree.disciplineMaestría en Gestión Públicaes_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Escuela de Postgradoes_PE
thesis.degree.nameMaestro(a) en Gestión Públicaes_PE
dc.subject.ocdehttp://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.06.02es_PE
renati.author.dni05286738
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-5897-7840
renati.advisor.dni05360438
renati.typehttp://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline417477es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#maestroes_PE
renati.jurorCastillo Canani, Víctor Arturo Jesús
renati.jurorArrué Flores, Jorge Luis
renati.jurorAngulo Vela, Andrea
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess