Conocimiento y percepción de riesgo sobre COVID-19 en comercializadores del mercado de productores Iquitos 2021
Abstract
The objective was to determine the association between knowledge and risk perception of COVID-19 in marketers of the Producers Market of the City of Iquitos, 2021. The study was Quantitative with a non-experimental, correlational and cross-sectional design, the population consisted of 74 marketers from 18 to 65 years of age of both sexes from the Producers Market of the city of Iquitos. The technique used was the interview, the instruments were the knowledge questionnaire about COVID-19 (Validity 98.3%) and reliability 96.4%), and the COVID-19 risk perception scale (Validity 94.6% and reliability (92.8%). The results: Regarding the knowledge of 74 (100%) of marketers, only 14 (18.9%) had correct knowledge about COVID-19, while 60 (81.1%) had incorrect knowledge about COVID-19; regarding the perception of risk about COVID-19, of 74 (100%) marketers, 67 (90.5%) had low risk perception over re COVID-19, while only 7 (9.5%) had a perception of high risk about COVID-19. It concludes in accepting the research hypothesis, that is, there is a significant statistical association between knowledge and perception of risk of COVID-19, in marketers of the Iquitos Producers Market, 2021 (p = 0.007; p < 0.05). El objetivo fue determinar la asociación entre el conocimiento y la percepción de riesgo sobre COVID -19 en comercializadores del Mercado de Productores de la Ciudad de Iquitos, 2021. El estudio fue cuantitativo con diseño no experimental, correlacional y transversal, la población estuvo conformada por 74 comercializadores de 18 a 65 años de edad de ambos sexos del Mercado de Productores de la ciudad de Iquitos. La técnica que se empleó fue la entrevista, los instrumentos fueron el cuestionario de conocimiento sobre COVID-19 (Validez 98,3% y confiabilidad 96,4%), y la escala de percepción de riesgo sobre COVID-19 (Validez 94,6% y confiabilidad (92,8%). Los resultados: Respecto al conocimiento de 74 (100%) de comercializadores, solo 14 (18,9%) tuvieron conocimiento correcto sobre COVID-19, mientras que 60 (81,1%) tuvieron conocimiento incorrecto sobre COVID-19; respecto a la percepción del riesgo sobre COVID-19, de 74 (100%) comercializadores, 67 (90,5%) tuvieron percepción de riesgo bajo sobre COVID-19, mientras que solo 7 (9,5%) tuvieron percepción de riesgo alto sobre COVID-19. Se concluye en aceptar la hipótesis de investigación, es decir que existe asociación estadística significativa entre el conocimiento y la percepción de riesgo sobre COVID-19, en comercializadores del Mercado de Productores Iquitos, 2021 (p = 0.007; p < 0.05).
Collections
- Tesis [222]