Actitud sobre los servicios ecosistémicos y bienestar de alumnos universitarios en Zungarococha. Loreto. 2021
Abstract
The present descriptive level research was carried out in the area of the Zungarococha university city of the National University of Peruvian Amazon. The main objective was to determine the level of cognitive, affective and behavioral perception of ecosystem services and well-being in university students in Zungarococha. The information processed was from a primary source with a structured Likert scale survey, with an average Cronbach’s alpha for 4 faculties of 0.88, endorsing a good reliability coefficient, around 30 students from each faculties that have been operating were interviewed in Zc, these are: Agronomy, Forestry, Biology, Pharmacy and Biochemistry, Food industries.
In knowledge about environmental services, students show a good level (> 30.0%), however, a good population (> 40.0%) does not define it conceptually. At the affective and behavioral level on the conservation of natural resources, ecosystems and landscapes, the students show a good affective level (35.0%), the same as a good percentage of students (40.0%) show their willingness to participate in all friendly activity with the environment and above all in the management of the natural resources of the Zc farm.
Agronomy, forestry and biology students show a higher affective and behavioral level regarding the conservation of natural resources, ecoystems and landscapes, although a third of biology, food industry and pharmacy and biochemistry students are indifferent in behavioral attitudes, understanding that would not be fully integrated with ecology, entails the need to develop an environmental curriculum with holistic training in professional, scientific, business, humanistic, ecological, touristic and spiritual capacities. La presente investigación de nivel descriptivo se realizó en el ámbito de la ciudad universitaria Zungarococha de la Universidad Nacional de la Amazonía Peruana. El objetivo fue determinar el nivel de percepción cognitiva, afectiva y conductual sobre los servicios ecosistémicos y el bienestar en los alumnos universitarios en Zungarococha. La información procesada fue de fuente primaria con una encuesta estructurada escala de Likert, con un alfa de Cronbach en promedio para 5 facultades de 0.88, avalando un buen coeficiente de confiabilidad, se entrevistó de 20 a 30 estudiantes de cada una de las facultades que vienen funcionando en Zungarococha, estas son: Agronomía, Forestales, Farmacia y Bioquímica, Biología e Industrias alimentarias.
En conocimiento sobre los servicios ambientales, los alumnos muestran un buen nivel (> 30.0%), sin embargo, una buena población (> 40.0%) no lo define conceptualmente. En el nivel afectivo y conductual sobre la conservación de los recursos naturales, ecosistemas y paisajes, los alumnos muestran un buen nivel afectivo (>35.0%), el mismo que un buen porcentaje de alumnos (>40.0%) muestran su predisposición de participar en toda actividad amigable con el ambiente y sobre todo en el manejo de los recursos naturales del fundo Zungarococha.
Los alumnos de agronomía, forestales y biología muestran mayor nivel afectivo y conductual sobre la conservación de los recursos naturales, ecosistemas y paisajes, aunque un tercio de los alumnos de biología, de Industrias alimenticias y de Farmacia y bioquímica, son indiferentes en actitudes conductuales, entendiéndose que no estarían plenamente integrados con la ecología, conlleva a la necesidad de desarrollar una malla curricular ambientalista con formación holística en capacidades profesionales, científico, empresarial, humanístico, ecológico, turístico y espiritual.
Collections
- Tesis [451]