Show simple item record

dc.contributor.advisorHuanca Ramos, Guillermo
dc.contributor.authorFlores Butuna, Mayquer Freddy
dc.date.accessioned2022-09-19T18:13:06Z
dc.date.available2022-09-19T18:13:06Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/8315
dc.description.abstractThe objective of this research was to determine the levels of reading comprehension presented by the students of the fifth grade of primary education of the Educational Institution El Zeario Mac Donald, Pebas- 2021. Being the type of explanatory study with a non-experimental, cross-sectional design. The study population consisted of 39 students in the fifth grade of primary school and the sample unit was the same, applying the census method for convenience. The data was collected through a written test of reading comprehension, the instruments were validated by expert judgment in advance. The results show that the variable levels of reading comprehension, the students have better comprehension in the literal level, 41.0% marked correct, while 10.3% failed. At the inferential level, problems are observed in the interpretation and deduction of the information, for which the following results were obtained: 10.3% marked correctly, while 15.4% failed. At the critical level, it is observed that they have a knowledge of reality to be able to interpret and comment on the context of their social environment and biodiversity, 12.8% answered correctly and 10.3% failed in the answers. It is necessary to specify that the literal level is the one that had the highest percentage of correct answers, while the inferential level and the critical level have more failures than successes in fifth grade students of the Zeario Mac Donald educational institution, Pebas 2021.en_US
dc.description.abstractLa presente investigación tuvo como objetivo de determinar los niveles de comprensión lectora que presentan los estudiantes del quinto grado de educación primaria de la Institución Educativa el Zeario Mac Donald, Pebas- 2021. Siendo el tipo de estudio explicativo con un diseño no experimental, transversal. La población de estudio estuvo constituida por 46 estudiantes del quinto grado de primaria y la unidad muestral fue la misma aplicándose el método censal por conveniencia. Los datos fueron recogidos por medio de una prueba escrita de comprensión lectora, los instrumentos fueron validados por juicio de expertos anticipadamente. Los resultados muestran que en la variable niveles de comprensión lectora, los estudiantes tienen mejor comprensión en el nivel literal el 41,0% marcaron correcto, mientras el 10,3% fallaron. En el nivel inferencial se observa problemas en la interpretación y deducción de la información, por lo cual obtuvieron los siguientes resultados 10,3% marcaron correctamente, mientras 15.4% fallaron. En el nivel crítico se observa que tienen un conocimiento de la realidad para poder interpretar y opinar sobre el contexto de su entorno social y la biodiversidad el 12.8% respondieron correctamente y el 10.3% fallaron en las respuestas. Es necesario precisar que el nivel literal es la que tuvo mayor porcentaje de respuestas correctas, mientras que el nivel inferencial y el nivel crítico tienen mayores fallas que aciertos en estudiantes del quinto grado de primaria de la institución educativa el Zeario Mac Donald, Pebas 2021.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectComprensión lectoraes_PE
dc.subjectNiveles de enseñanzaes_PE
dc.subjectEstudiante de primariaes_PE
dc.subjectEscuelas ruraleses_PE
dc.titleNiveles de comprensión lectora en estudiantes del quinto grado de primaria de la Institución Educativa El Zeario Mac Donald, Pebas 2021es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineEducación Bilingüe Interculturales_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidadeses_PE
thesis.degree.nameLicenciado(a) en Educación Bilingüe Interculturales_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni41312717
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-5108-2411
renati.advisor.dni05373886
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline199996es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorVertiz Alarcon, Lindomira
renati.jurorMontani Rios, Emilio Augusto
renati.jurorTorres Garcia, Luis Enrique
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess