Show simple item record

dc.contributor.advisorChucos Calixto, Walter Luis
dc.contributor.authorNavarro Lozano, Sandra
dc.contributor.authorIsla Wong, Richard Seeler
dc.date.accessioned2022-09-21T17:30:37Z
dc.date.available2022-09-21T17:30:37Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/8348
dc.description.abstractEvaluating the effect of the teacher strengthening educational program for the improvement of professional development in beginning teachers at the primary level in the IEPS Sagrado Corazón de Iquitos in the year 2021, has been the main objective of the research. For this purpose, as a research methodology, the type of evaluative research was used, in addition to a field, univariate, longitudinal and quasi-experimental design with a single group. The population and sample consisted of 42 beginning teachers. In the field, to obtain the data, the survey technique was used, and a written academic test was used as an instrument, which was validated by experts on the subject to be investigated. The main result of the research is that the application of the teacher strengthening educational program shows its effectiveness in improving professional development, because in the pre-test a high percentage of beginning teachers were located at the medium level (69.0%), in In the post test, a high percentage of them were located at a medium level (57.1%) and at a high level (42.9%), which shows that beginning teachers achieved significant improvements after the application of the program with what is also verified the general hypothesis of the investigation.en_US
dc.description.abstractEvaluar el efecto del programa educativo fortalecimiento docente para el mejoramiento del desarrollo profesional en docentes principiantes de nivel primaria en la IEPS Sagrado Corazón de Iquitos en el año 2021, ha sido el principal objetivo de la investigación. Con esa finalidad como metodología de investigación, se utilizó el tipo de investigación evaluativo, además de un diseño de campo, univariado, longitudinal y cuasi experimental con grupo único. La población y muestra estuvo conformada por 42 docentes principiantes. En el campo con la finalidad de obtener los datos se usó la técnica de la encuesta y como instrumento una prueba académica escrita, el cual fue puesta en validación por expertos sobre el tema a investigar. El resultado principal de la investigación es que la aplicación del programa educativo fortalecimiento docente muestra su eficacia en el mejoramiento del desarrollo profesional, porque en el pre test un alto porcentaje de docentes principiantes se ubicaron en el nivel mediano (69,0%), en cambio en el post test un alto porcentaje de ellos se ubicaron en un nivel mediano (57,1%) y en nivel alto (42,9%), lo que demuestra que los docentes principiantes lograron mejoras significativas después de la aplicación del programa con lo que queda además comprobada la hipótesis general de la investigación.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectProgramas de educaciónes_PE
dc.subjectDesarrollo de la capacidades_PE
dc.subjectDocente de escuela primariaes_PE
dc.subjectEscuelas públicases_PE
dc.titlePrograma educativo fortalecimiento docente para el mejoramiento del desarrollo profesional de docentes principiantes de nivel primaria en la IEPS Sagrado Corazón Iquitos 2021es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesises_PE
thesis.degree.disciplineMaestría en Educación con mención en Gestión Educativaes_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Escuela de Postgradoes_PE
thesis.degree.nameMaestro(a) en Educación con mención en Gestión Educativaes_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni05340223
renati.author.dni05350075
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-8399-0545
renati.advisor.dni05359833
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#trabajoDeInvestigaciones_PE
renati.discipline191027es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#maestroes_PE
renati.jurorRamos Ruiz, Roberto
renati.jurorCórdova Ramírez, Eleodoro
renati.jurorLópez Alvarado, Linda Priscilla
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess