Aplicativo web de gestión de historias clínicas electrónicas para los usuarios de la Clínica Especializada Emanuel, San Juan Bautista 2021
Abstract
The development of information and communication technologies has shaped the different ways of working for different companies. The Emanuel Specialized Clinic, with the aim of improving the services provided by users, implemented a web application for the management of electronic medical records in order to improve the service. In this context, the question was: How does the development and implementation of a web application for the management of electronic medical records improve the quality of the service in the Emanuel Specialized Clinic, San Juan Bautista 2021? To answer the question, the specific objectives were to evaluate, before and after implementation, and to compare these results. The study is quantitative, analytical, quasi-experimental, with a pre and post test to determine how the quality of service improves. The sample universe consisted of 18 users (08 doctors, 04 nurses, 03 technicians and 03 administrative staff); The survey was carried out considering the dimensions of satisfaction, time and efficiency. The SUS was used for satisfaction; for time, the categories fast (from 10 to less than 15 minutes), normal (from 15 to less than 25 minutes) and delay (from 25 to 35 minutes); and for efficiency the categories a lot of material and little or no material were used. The relevant results are that, with the use of the web application, satisfaction improves, time is reduced and little or no material is used in EHR management. For such statements, for satisfaction and efficiencies, the non-parametric Chi square statistic of homogeneity was applied; and for time the parametric statistics t - student. It was concluded that, with the development and implementation of a web application for the management of electronic medical records, the quality of service improves at the Emanuel Specialized Clinic, San Juan Bautista 2021. El desarrollo de las tecnologías de la información y comunicación ha configurado los diversos modos de trabajar a las diferentes empresas. La Clínica Especializada Emanuel, con el ánimo de mejorar los servicios que realizan los usuarios, implementó un aplicativo web de gestión de historias clínicas electrónicas a fin mejorar el servicio. En ese contexto la interrogante fue ¿De qué manera el desarrollo e implementación de un aplicativo web de gestión de historias clínicas electrónicas mejora la calidad del servicio en la Clínica Especializada Emanuel, San Juan Bautista 2021? Para responder la interrogante, los objetivos específicos fueron evaluar, antes y después de la implementación, y comparar estos resultados. El estudio es cuantitativo, analítico, cuasi experimental, con pre y post test para determinar de qué manera mejora la calidad de servicio. El universo muestral estuvo constituido por 18 usuarios (08 médicos, 04 enfermeras, 03 técnicos y 03 administrativos); se realizó la encuesta considerando las dimensiones de satisfacción, tiempo y eficiencia. Para la satisfacción se utilizó el SUS; para el tiempo, las categorías rápido (de 10 a menos de 15 minutos), normal (de 15 a menos de 25 minutos) y demora (de 25 a 35 minutos); y para la eficiencia se utilizó las categorías mucho material y, poco o nada de material. Los resultados relevantes son que, con el uso del aplicativo web, mejora la satisfacción, se reduce el tiempo y usa poco o nada de material en la gestión de HCE. Para tales afirmaciones, para la satisfacción y eficiencias, se aplicó la estadística no paramétrica Chi cuadrado de homogeneidad; y para el tiempo la estadística paramétrica t – student. Se concluyó que, con el desarrollo e implementación de un aplicativo web de gestión de historias clínicas electrónicas mejora la calidad de servicio en la Clínica Especializada Emanuel, San Juan Bautista 2021.
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