Simulador interactivo Physics Education Technology para promover la indagación en estudiantes de ciencias naturales de la FCEH UNAP Iquitos 2021
Abstract
The objective of the study was to evaluate the effect of the interactive simulator educational program Physics Education Technology PhET, as a teaching-learning strategy to improve the development of inquiry in students of the Faculty of Educational Sciences and Humanities of the National University of the Amazon. Peruvian, in the city of Iquitos, in the year 2021, in this way to study the effectiveness of the program when it was tested with the students of this faculty, which were a total of 77 and the probabilistic sample of 64 students, was experimental. quantitative and its design is pre-experimental (pre-test and post-test with a single group). The indirect observation technique was applied and the test as an instrument. The statistical program Ri386 version 3.6.1 for Windows 10 was used, with which the data analysis was carried out using the parametric inferential statistical test t-student (t) where tc = 45.06 was obtained; tt=1.89; observing that tc > tt accepting the research hypothesis. It was obtained as a result that 100% of students; Before the application of the PhET interactive simulator educational program, 75.4% of the students obtained a "Fair" evaluation, and after the application of the PhET interactive simulator educational program, 58.4% of the students obtained a "Good" evaluation. , therefore, it can be seen that there is a significant difference between both moments (pre-test and post-test). El objetivo del estudio fue evaluar el efecto del programa educativo simulador interactivo Physics Education Technology PhET, como estrategia de enseñanza-aprendizaje para mejorar el desarrollo de la indagación en estudiantes de la Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidades de la Universidad Nacional de la Amazonia Peruana, en la ciudad de Iquitos, en el año 2021, de esta forma estudiar la efectividad del programa al ser sometido a prueba con los estudiantes de esta facultad, los cuales fueron en total 77 y la muestra probabilística de 64 estudiantes, fue de tipo experimental cuantitativo y su diseño el pre experimental (pre-test y post-test con un solo grupo). Se aplicó la técnica de la observación indirecta y como instrumento el test. Se utilizó el programa estadístico Ri386 versión 3.6.1 para Windows 10, con lo que se realizó el análisis de datos empleando la prueba estadística inferencial paramétrica t-student (t) donde se obtuvo tc = 45,06; tt = 1,89; observando que tc > tt aceptando la hipótesis de la investigación. Se obtuvo como resultado que del 100% de estudiantes; antes de la aplicación del Programa educativo simulador interactivo PhET el 75,4% de los estudiantes obtuvieron una evaluación “Regular”, y después de la aplicación del Programa educativo simulador interactivo PhET el 58,4 % de los estudiantes obtuvieron una evaluación “Bueno”, por lo tanto, se puede observar que existe una diferencia significativa entre ambos momentos (pre-test y post-test).
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- Tesis [5]