Efectos de la autoestima en logros de aprendizaje con estudiantes del 2° grado de educación secundaria área de ciencias sociales de la Institución Educativa Colegio Nacional Iquitos 2021
Abstract
The objective of the research was to determine the effect of Self-esteem on the learning achievements of students in the 2nd grade of Secondary Education in the area of Social Sciences of the Educational Institution Colegio Nacional Iquitos in the district of San Juan Bautista in the year 2021. This research work was of an application type, the experimental method of preexperimental type was used and the quasi-experimental research design with pre-test and post-test was assumed. The population was delimited by 234 students of the 2nd grade of Secondary Education Social Sciences Area of the Iquitos National College Educational Institution enrolled in the year 2021. The technique used for data collection was the survey and the instrument was the questionnaire for data processing, the statistical program SPSS version 23 and an Excel spreadsheet were used, the presentation was carried out using the tabular method. For the analysis and interpretation of data, the student's t hypothesis test was used, where tc = 3.2370 was obtained; tt = 2.4002; observing that tc > tt accepting the hypothesis: The effect of Self-esteem will be statistically significant in the learning achievements of students of the 2nd Grade of Secondary Education in the area of Social Sciences of the Educational Institution Colegio Nacional Iquitos of the district of San Juan Bautista in the year 2021. The result was that the (pre-test) was Low 9.3 and the (post-test) was High 16.9, concluding that there was a difference of 7.6 points in the Learning Achievements. La investigación tuvo como objetivo, determinar el efecto de la Autoestima en los Logros de aprendizaje de estudiantes del 2° grado de Educación secundaria del área de Ciencias Sociales de la Institución Educativa Colegio Nacional Iquitos del distrito de San Juan Bautista en el año 2021. El presente trabajo de investigación fue de tipo aplicativo, se utilizó el método experimental de tipo pre-experimental y se asumió el diseño de investigación cuasi-experimental con pre test y post test. La población estuvo delimitada por 234 estudiantes del 2° grado de Educación secundaria área de Ciencias Sociales de la Institución Educativa Colegio Nacional Iquitos matriculados en el año 2021. La técnica que se utilizó para la recolección de datos fue la encuesta y el instrumento fue el cuestionario. Para el procesamiento de datos se utilizó el programa estadístico SPSS versión 23 y hoja de cálculo del Excel, la presentación se llevó a cabo mediante del método tabular. Para el análisis e interpretación de datos se empleó la prueba de hipótesis t de student donde se obtuvo tc = 3.2370; tt = 2.4002; observando que tc > tt aceptando la hipótesis: El efecto de la Autoestima será estadísticamente significativo en los Logros de aprendizaje de estudiantes del 2° grado de Educación secundaria del área de Ciencias Sociales de la Institución Educativa Colegio Nacional Iquitos del distrito de San Juan Bautista en el año 2021. Se obtuvo como resultado que el (pre-test) fue Bajo 9.3 y el (post-test) fue Alto 16.9, concluyendo que hubo diferencia de 7.6 puntos en los Logros de aprendizaje.
Collections
- Tesis [324]