Show simple item record

dc.contributor.advisorVásquez Matute, Sol Patricia
dc.contributor.authorManuyama Arimuya, Ricardo
dc.date.accessioned2022-11-08T17:13:51Z
dc.date.available2022-11-08T17:13:51Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/8501
dc.description.abstractThe objective of this research was to diagnose the pedagogical management of the Educational Institution N° 60036 "Luis Alfonso Navarro Cauper" in the Bilingual Manacamiri-Iquitos Community 2021. The type of study is non-experimental with a descriptive design, considering a population of twenty-five teachers and the same as the sample, for which non-probabilistic sampling was used. The technique used was the survey and the instrument was the questionnaire, being structured for each variable with its respective dimension and item; likewise, they were validated by three teachers with expertise in the subject and to obtain the reliability the Cronbach's alpha statistic was used, which indicates that they are reliable. Statistical graphs were used to analyze the tables of data percentages and averages. The most relevant conclusions were the following: The diagnosis of Pedagogical Management is perceived as "not very adequate". Likewise, the management of curricular design, classroom management and academic monitoring is perceived by the teachers of educational institution 60036 as not very adequate. The management of institutional pedagogical practice is perceived as not adequate. The data collected were evaluated by means of statistical tables and graphs, which made it possible to accept the research hypothesis: The 'pedagogical management is little adequate in the bilingual educational institution N° 60036 "Luis Alfonso Navarro Cauper" in the community Manacamiri-Iquitos 2021.en_US
dc.description.abstractEl objetivo de esta investigación fue diagnosticar la gestión pedagógica de la Institución Educativa Bilingüe N° 60036 "Luis Alfonso Navarro Cauper" en la Comunidad Manacamiri-Iquitos 2021. El tipo de estudio es no experimental teniendo como diseño el descriptivo, considerando una población de veinticinco docentes y esta misma como la muestra, para lo cual se utilizó el muestreo no probabilístico. La técnica utilizada es la encuesta y como instrumento el cuestionario, siendo estructurados por cada variable con su respectiva dimensión e item; asimismo, fueron validados por tres docentes con experticia en el tema y para obtener la confiabilidad se utilizó el estadístico alfa de Cronbach, la cual indica que son confiables. Se utilizaron gráficos estadísticos para analizar las tablas de porcentajes de datos y los promedios. Las conclusiones más relevantes fueron las siguientes: El diagnóstico de la Gestión Pedagógica se percibe como “poco adecuada”. Asimismo, la gestión del diseño curricular, la gestión del aula y el seguimiento académico es percibida por los docentes de la institución educativa 60036, como poco adecuado. La gestión de la práctica pedagógica institucional se percibe como no adecuada. Los datos recolectados fueron evaluados mediante tablas y gráficos estadísticos, lo que permitió aceptar la hipótesis de investigación: La gestión ´pedagógica es poco adecuada en la institución educativa bilingüe N° 60036 "Luis Alfonso Navarro Cauper" en la comunidad Manacamiri-Iquitos 2021.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectGestión educacionales_PE
dc.subjectDiagnóstico pedagógicoes_PE
dc.subjectProfesoreses_PE
dc.titleDiagnóstico de la gestión pedagógica percibida por los docentes de la Institución Educativa N° 60036 Luis Alfonso Navarro Cauper de la comunidad bilingüe Manacamiri, Iquitos 2021es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineEducación Bilingüe Interculturales_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidadeses_PE
thesis.degree.nameLicenciado(a) en Educación Bilingüe Interculturales_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni05344930
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8760-7758
renati.advisor.dni05232872
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline199996es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorMinez Tello, Atilio Abulio
renati.jurorLopez Vasquez, Ana Rosana
renati.jurorMacedo Torres, Lita
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess