Análisis del potencial exportable de la Asociación de Manejo de Bosques Naturales Esperanza (AMBNE) para la venta del aceite de aguaje (Mauritia flexuosa) en el mercado europeo, 2022
Date
2022Author
Gonzales Hidalgo, Maria Cecilia
Del Aguila Berrios, Maria Elena Goretty
Metadata
Show full item recordAbstract
For this research, the objective was to analyze the exportable potential of AMBNE for the sale of Aguaje oil in the European market in the year 2022, the methodology used is a quantitative approach, not cross-sectional, with a non-experimental design, applying the Test of the Exporter and an interview guide proposed by Promperú, in addition to commercial intelligence tools and the ECLAC methodology for market segmentation. The population was constituted by the 8 partners that form AMBNE, it was obtained as a result that there is exportable potential in the association obtaining 74% of 100% of the total sum in its dimensions, managing to obtain a High level in its productive management with a total of 23% of 27% of the expected percentage, Medium level in its business management with a total of 16% of 23% of the expected percentage, Medium level in its financial economic management with a value of 13% of 19% of the expected percentage, and High level in its management of markets and international logistics with a value of 22% of 31% of the expected percentage, in addition, it was possible to identify commercial opportunities and attractive characteristics thanks to the FTA signed between the European Union and Peru, selecting the Spanish market as a promising market for its higher growth rate in the sector analyzed through its exports. Para esta investigación se planteó como objetivo analizar el potencial exportable de AMBNE para la venta de aceite de aguaje en el mercado europeo en el año 2022, la metodología que se utilizó es de enfoque cuantitativo, transversal, con diseño no experimental, aplicando el Test del Exportador y una guía de entrevista propuesta por Promperú, además de herramientas de inteligencia comercial y la metodología CEPAL para la segmentación de mercados. La población estuvo constituida por los 8 socios que conforman AMBNE, se obtuvo como resultado que sí existe potencial exportable en la asociación obteniendo 74% del 100% de la suma total en sus dimensiones, logrando obtener un nivel Alto en su gestión productiva con un total de 23% del 27% del porcentaje esperado, nivel Medio en su gestión empresarial con un total de 16% del 23% del porcentaje esperado, nivel Medio en su gestión económica financiera con un valor de 13% del 19% del porcentaje esperado, y nivel Alto en su gestión de mercados y logística internacional con un valor de 22% del 31% del porcentaje esperado, además se logró identificar oportunidades comerciales y características atractivas gracias al TLC suscrito entre la Unión Europea y Perú, seleccionando al mercado español como mercado prometedor por su mayor índice de crecimiento en el sector analizado a través de sus exportaciones.
Collections
- Tesis [162]