Motivaciones turísticas y satisfacción del turista mochilero que visita la ciudad de Iquitos 2021
Abstract
The research aimed to determine the relationship between tourist motivations and satisfaction of the backpacker tourist, who visits the city of Iquitos, 2021. The type of study used was quantitative, non-experimental, cross-sectional and correlational design; with a sample of 60 tourists. The instruments used were: a Likert Scale, which allowed to measure the tourist motivations, consisting of 24 items, grouped into five dimensions: Needs for fulfillment, self-esteem and development, relationship, protection and security, and physiological; whose validity was 88.52% and reliability 90.46%; a Questionnaire that allowed to measure the satisfaction of the backpacker tourist, according to their expectation, reasons of pleasure and displeasure, tourist attractions and tourist services; whose validity was 87.23% and reliability 89.43%. The following results were obtained: of the 100% (60) of backpacker tourists, 93.3% (56) presented a high level of motivation and 6.7% (4) average motivation. 80.0% (48) said they were satisfied and 20.0% (12) dissatisfied. By relating both variables under study, it was determined that there is a significant statistical relationship (X2 = 8.103; p = 0.004; gl = 1 < 0.05) between tourist motivations and the satisfaction of the backpacker tourist, when visiting the city of Iquitos. These findings allow to strengthen the area of tourism marketing; at the same time, segment markets of different tourist activities, with preference to this segment of tourists and thus, continue to compete within the national and international market. La investigación tuvo como objetivo determinar la relación entre las motivaciones turísticas y satisfacción del turista mochilero, que visita la ciudad de Iquitos, 2021. El tipo de estudio empleado fue cuantitativo, diseño no experimental, transversal y correlacional; con una muestra de 60 turistas. Los instrumentos empleados fueron: una Escala de Likert, que permitió medir las motivaciones turísticas, constituido por 24 ítems, agrupada en cinco dimensiones: Necesidades de realización, de autoestima y desarrollo, de relación, de protección y seguridad, y fisiológicas; cuya validez fue de 88.52% y confiabilidad 90.46%; un Cuestionario que permitió medir la satisfacción del turista mochilero, según su expectativa, razones de agrado y desagrado, atractivos turísticos y servicios turísticos; cuya validez fue de 87,23% y confiabilidad 89,43%. Se obtuvieron los siguientes resultados: del 100% (60) de turistas mochileros, el 93,3% (56) presentaron un nivel de motivación alta y el 6,7% (4) motivación media. Un 80,0% (48) manifestaron estar satisfechos y 20,0% (12) insatisfechos. Al relacionar ambas variables en estudio, se determinó que existe relación estadística significativa (X2 = 8,103; p = 0,004; gl= 1 < 0,05) entre las motivaciones turísticas y la satisfacción del turista mochilero, al visitar la ciudad de Iquitos. Estos hallazgos, permiten fortalecer el área de marketing turístico; a la vez, segmentar mercados de diferentes actividades turísticas, con preferencia a este segmento de turistas y así, seguir compitiendo dentro del mercado nacional e internacional.
Collections
- Tesis [162]