Show simple item record

dc.contributor.advisorQuintanilla Huamán, Rommel Erwin
dc.contributor.authorGrandez Ruiz, Karen Gilma
dc.date.accessioned2023-04-17T16:26:16Z
dc.date.available2023-04-17T16:26:16Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/9010
dc.description.abstractThe objective of the research was: To determine the relationship between social skills and school coexistence in 2nd grade high school students at the Mariscal Oscar R. Benavides Educational Institution, Iquitos - 2019. The research was of a confirmatory type, with a non-specific design. experimental descriptive - correlational cross-sectional study, made up of a population of 453 students in the second grade of high school, and a sample of 208 students selected in a stratified manner by proportional affixation and simple random, who were administered two questionnaires to measure the variables study. The results obtained on the level of social skills, allowed to determine that of 100% (208 students), 34.6% (72) reported a good level; 44.2% (92) a Regular level; and 21.2% (44) a Deficient level. Regarding the results obtained on the school coexistence variable, it was determined that of 100% (208 students), 33.7% (70) reported an Adequate level; 45.2% (94) an Inadequate level; and 21.1% (44) an Inadequate level. Finally, this investigation, after the application of Kendall's ?-b non-parametric statistical test, concluded that there is a significant relationship between social skills and school coexistence in second grade students at the Educational Institution Mariscal Oscar R. Benavides, Iquitos 2019, being demonstrated the hypothesis of investigation raised in the present investigation (p = 0.0000, p < 0.05).en_US
dc.description.abstractLa investigación tuvo como objetivo: Determinar la relación entre las habilidades sociales y la convivencia escolar en estudiantes de 2° grado de secundaria de la Institución Educativa Mariscal Oscar R. Benavides, Iquitos – 2019. La investigación fue de tipo confirmatoria, con diseño no experimental descriptivo - correlacional de corte transversal, conformada por una población de 453 estudiantes del segundo grado de secundaria, y una muestra de 208 estudiantes seleccionados de manera estratificada por afijación proporcional y al azar simple, a quienes se les administró dos cuestionarios para medir las variables de estudio. Los resultados obtenidos sobre el nivel de habilidades sociales, permitió determinar que del 100% (208 estudiantes), el 34,6% (72) reportaron un nivel Bueno; el 44,2% (92) un nivel Regular; y el 21,2% (44) un nivel Deficiente. Respecto a los resultados obtenidos sobre la variable convivencia escolar, se determinó que del 100% (208 estudiantes), el 33,7% (70) reportaron un nivel Adecuado; el 45,2% (94) un nivel Poco adecuado; y el 21,1% (44) un nivel No adecuado. Finalmente, esta investigación, luego de la aplicación de la prueba estadística no paramétrica ?-b de Kendall, llegó a la conclusión que existe relación significativa entre las habilidades sociales y la convivencia escolar en estudiantes de segundo grado de secundaria en la Institución Educativa Mariscal Oscar R. Benavides, Iquitos 2019, quedando demostrada la hipótesis de investigación planteada en la presente investigación (p = 0.0000, p < 0,05).es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectConvivencia escolares_PE
dc.subjectCompetencias socialeses_PE
dc.subjectRelaciones interpersonaleses_PE
dc.subjectEstudiante de secundariaes_PE
dc.titleHabilidades sociales y convivencia escolar en estudiantes de segundo grado de secundaria en la Institución Educativa Mariscal Oscar R. Benavides, distrito de Iquitos 2019es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineEducación Secundaria con especialidad en Filosofía y Psicopedagogíaes_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidadeses_PE
thesis.degree.nameLicenciado(a) en Educación Secundaria con especialidad en Filosofía y Psicopedagogíaes_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni45495456
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-3961-2285
renati.advisor.dni05282049
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline121426es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorOlortegui Saenz, Julio Cesar
renati.jurorMesia Tejada, Oditta
renati.jurorCalderon Huarmiyuri, Alana
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess