Show simple item record

dc.contributor.advisorPinedo Jiménez, Julio
dc.contributor.authorSoto Chong, Moises Alejandro
dc.date.accessioned2023-05-09T17:28:03Z
dc.date.available2023-05-09T17:28:03Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/9069
dc.description.abstractThis descriptive level research work was carried out in the city of Iquitos, the main objective being to determine how cognitive social perception affects the sale and use of aloe vera. The survey was aimed at vendors of aloe vera-based beverages and consumers. All vendors in forklifts and 30 consumers were interviewed, the responses were recorded on a Likert scale structured sheet, with a Cronbach's alpha coefficient of 0.63, meaning good reliability. The results show the cognitive social perception of a low, medium to high level, thus, more than half at a medium to high level say they know it and that they cultivate it in orchards, gardens, that the majority (70%) like the products made with the gel, know its medicinal properties, consuming it as a distraction or relaxation, very few (10%) at a very good level say they know its healing properties, most say they buy aloe-based beauty products, being used ancestrally as medicinal and that cures a specific disease, consuming it more frequently and preferably. The social perception of the sale of aloe vera stalks in ambulatory carts, the majority say is attractive and that they regularly consider that the rulers promote this activity and that the vast majority (80.0%) with sales of stalks of size, width, thickness and appropriate weight for consumption and harvested from the basal part of the plant, which are mature leaves after the emission of the first floral axis of the plant; however, (the majority sell whole plant and immature stalks), in Iquitos there is little production, medium quality, very soft and watery consistency. Commercial indicators report in averages by sellers, that the majority of 8 to 12 years old, sell 11.8 leaves per day, purchase 7.0 soles per 572.0 g leaf, coming from Huánuco, Tarapoto and Iquitos, from other regions they are of better quality, higher length, width, thickness, weight and consistency of the gel.en_US
dc.description.abstractEste trabajo de investigación de nivel descriptivo se realizó en la ciudad de Iquitos, siendo el principal objetivo determinar de qué manera la percepción social cognitiva incide en la venta y uso de la sábila. La encuesta estuvo orientada para los vendedores de bebidas a base de sábila y a los consumidores. Se entrevistó a todos los vendedores en carretillas y a 30 consumidores, las respuestas se registraron en una hoja estructurada escala de Likert, con un coeficiente alfa de Cronbach de 0.63, ósea buena confiabilidad. Los resultados muestran la percepción social cognitivo de nivel bajo, medio a alto, así, más de la mitad en un nivel de medio a alto dicen conocerlo y que lo cultivan en huertas, jardines, que a la mayoría (70%) les gusta los productos elaborados con el gel, conocen sus propiedades medicinales, consumiéndolo como distracción o relajo, muy pocos (10%) en nivel de muy bueno dicen conocer sus propiedades curativas, la mayoría dicen que adquieren productos de belleza a base de sábila siendo usado ancestralmente como medicinal y que cura alguna enfermedad específica, consumiéndole de regular a mayor frecuencia y preferencia. La percepción social sobre la venta de pencas de sábila en carretillas ambulatorias, la mayoría dicen es atractiva y que consideran de manera regular que los gobernantes promueven esta actividad y que la gran mayoría (80.0%) con ventas de pencas de tamaño, ancho, grosor y peso apropiado para el consumo y cosechadas de la parte basal de la planta, que son maduras hojas después de la emisión del primer eje floral de la planta; sin embargo, (la mayoría venden pencas de toda la planta e inmaduras), que en Iquitos hay poca producción, mediana calidad, consistencia muy blanda y acuosa. Indicadores comerciales reportan en promedios por vendedores, que la mayoría de 8 a 12 años, venta día 11.8 hojas, adquisición de 7.0 soles por hoja de 572.0 g, procedentes de Huánuco, Tarapoto y de Iquitos, de otras regiones son de mejor calidad, mayor largo, ancho, grosor, peso y consistencia del gel.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectInformación situación del mercadoes_PE
dc.subjectEncuestas al consumidores_PE
dc.subjectSábilaes_PE
dc.subjectAloe veraes_PE
dc.subjectPropiedades medicinaleses_PE
dc.subjectRendimiento de cultivoses_PE
dc.titlePercepción social de las actitudes cognitivas de Aloe vera L. "sábila", Iquitos - Loreto, 2022es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineIngeniería en Gestión Ambientales_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Agronomíaes_PE
thesis.degree.nameIngeniero(a) en Gestión Ambientales_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#2.07.01es_PE
renati.author.dni70448886
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-6784-0803
renati.advisor.dni05248692
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline521236es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorYalta Vega, Ronald
renati.jurorAvila Fucos, Manuel Calixto
renati.jurorMachuca Espinar, Giorly Geovanni
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess